Suche

CES 2020: Bosch zvyšuje laťku v oblasti umělé inteligence

Pavel Roman

Pavel Roman >

X

Přínosná AI: společné budování důvěry v technologii

  • Člen představenstva Bosch Michael Bolle: „Cílem společnosti Bosch je stát se lídrem také v oblasti inovací na poli AI.“
  • Technologie zítřka: Bosch investuje ročně 3,7 miliardy euro do vývoje softwaru.
  • Vzdělávací program: v příštích dvou letech připraví společnost Bosch na AI 20 000 zaměstnanců.
  • Interakce: díky AI a IoT usnadňuje Bosch každodenní život v mobilitě, doma i ve výrobě.
  • Světově první: digitální sluneční clona využívá AI k ochraně řidičů inteligentním způsobem.

Las Vegas, NV, USA – Ať už jde o automatizované řízení, chytrou domácnost nebo výrobu: umělá inteligence (AI) se stala nedílnou součástí každodenního života. Společnost Bosch využívá AI a internet věcí (IoT) k tomu, aby lidem co nejvíce usnadnila život a zajistila, aby byl co nejbezpečnější. Přístup společnosti v oblasti technologií a služeb vystihuje slogan „Přínosná AI. Budování vzájemné důvěry“. Důraz je kladen na bezpečnou a spolehlivou umělou inteligenci pro výrobu inteligentních produktů, které Bosch představí na letošním veletrhu CES. Jedním z těchto produktů je Virtual Visor: digitální sluneční clona založená na AI, která bude poprvé představena na největším světovém veletrhu spotřební elektroniky. Tento produkt získal také ocenění CES® Innovation Award, stejně jako 3D displej pro automobily.

Mezi další hlavní témata z oblasti AI společnosti Bosch na veletrhu se řadí aplikace pro prediktivní údržbu Mezinárodní vesmírné stanice, systém pro monitorování interiérů vozidel a inteligentní platformu pro lékařskou diagnostiku. „Řešení, která na CES představujeme, jasně ukazují, že cílem společnosti Bosch je stát se lídrem v oblasti inovací v případě umělé inteligence,“ říká člen představenstva společnosti Bosch Michael Bolle. „Od roku 2025 bude součástí každého produktu Bosch umělá inteligence nebo bude s pomocí AI vyvinut nebo vyroben.“ Očekává se, že objem globálního trhu pro aplikace AI bude ve stejném období přibližně 120 miliard dolarů, což představuje ve srovnání s rokem 2018 dvanáctinásobný nárůst (zdroj: Tractica). Bosch chce využít tohoto potenciálu: společnost již každoročně investuje 3,7 miliardy eur do vývoje softwaru, v současné době zaměstnává více než 30 000 softwarových inženýrů a na AI se svou prací podílí na 1 000 zaměstnanců.

Kromě toho společnost Bosch zavedla komplexní vzdělávací program. „V příštích dvou letech plánujeme rozšířit praktické znalosti v oblasti AI u téměř 20 000 pracovníků,“ vysvětluje Bolle. „Musíme investovat nejen do umělé inteligence, ale také do lidské inteligence.“ Program zahrnuje formáty školení na třech různých úrovních pro manažery, inženýry a vývojáře AI a jeho součástí jsou pokyny pro zodpovědné používání AI. Za tímto účelem vytvořila společnost Bosch vlastní soubor zásad AI, které se zabývají otázkami bezpečnosti a etiky v souvislosti s AI. Společně se svými odbornými znalostmi hodlá společnost vybudovat důvěru se zákazníky i partnery: „Každý, kdo má internalizované technické a etické zásady, ví, jak důležitá je bezpečnost dat a nezávislost,“ říká Bolle. „Důvěra je takříkajíc kvalita produktu digitálního světa.“

Odbornost zachraňuje životy

Bosch věří, že do budoucna bude jednou z klíčových oblastí odborných znalostí průmyslové využití umělé inteligence. „Chceme využít sílu umělé inteligence nikoli za účelem vytváření modelů lidského chování, ale namísto toho ke zlepšení technologie ve prospěch lidí,“ uvádí Bolle. „Z tohoto důvodu musí být průmyslová umělá inteligence bezpečná, spolehlivá a vysvětlitelná.“ Podle společnosti Bosch to znamená, že by lidé měli mít technologii vždy pod kontrolou, ať už na ulici, doma nebo ve výrobě.

Jako průkopník ve vývoji bezpečnostních systémů pro řidiče, které zachraňují život, jako jsou ABS, ESP a řídicí jednotky airbagů, již společnost v minulosti prokázala, že lidé těží ze spolehlivých zařízení. Systém AI může také zvýšit efektivitu a inteligenci asistenčních systémů pro řidiče: když například AI kamera pro automatickou jízdu od společnosti Bosch identifikuje částečně skryté chodce, může asistent nouzového brzdění reagovat ještě spolehlivěji. Bosch vytváří vzdělávací technologii, která je „Stvořena pro život“.

Bosch investuje 100 milionů EUR do kampusu AI

Inovace vyžadují investice. Kromě investic do vývoje softwaru Bosch investuje po celém světě do lidí a do kompetenčních center. Společnost například investovala 100 milionů eur do výstavby nového kampusu AI v německém Tübingenu. Přesun do nového výzkumného komplexu je plánován na konec roku 2022. Komplex nabídne asi 700 odborníkům z oblasti AI prostor pro kreativní a produktivní výměnu. Tito odborníci jsou zastoupeni z řad zaměstnanců společnosti Bosch, externích startupů a veřejných výzkumných institucí. Nový kampus by měl posílit výměnu mezi odborníky v oblasti Cyber Valley. „Budování vzájemné důvěry“ bude na tomto místě živoucí realitou. Bosch je zakládajícím členem Cyber Valley, které bylo zřízeno v roce 2016. Tento společný výzkumný podnik sdružuje partnery z průmyslu, akademické obce a vlády, s cílem urychlení výzkumu AI a rychlého přenosu výsledků výzkumu do průmyslových aplikací v reálném světě.

Světově první sluneční clona pochází z USA

Bosch má v oblasti AI kreativní nápady, díky kterým dochází k vývoji inovace produktů pro mobilitu, chytrou domácnost a Průmysl 4.0. V Las Vegas oslaví svou světovou premiéru novinka společnosti pro automobilový průmysl pocházející z USA: Virtual Visor, což je průhledná digitální sluneční clona. Průhledný LCD displej připojený k vnitřní monitorovací kameře detekuje polohu očí řidiče. Pomocí inteligentních algoritmů analyzuje Virtual Visor tyto informace a zatemňuje pouze tu část čelního skla, skrze kterou by byl řidič oslněn sluncem. Virtual Visor získal nejvyšší ocenění ve své kategorii na CES Best of Innovation Awards. Nový 3D displej od společnosti Bosch získal také vítězství ve své kategorii. Displej s využitím pasivní 3D technologie vytváří realistický trojrozměrný efekt pro obrázky a výstrahy. To umožňuje, aby vizuální informace byly zachyceny rychleji, než když jsou zobrazovány na konvenčních obrazovkách, čímž se zvyšuje bezpečnost silničního provozu.

Další bezpečnost přináší nový systém Bosch pro sledování interiéru vozidel. Tento systém na základě pohybu víček, směru pohledu a polohy hlavy rozpozná, jestli je řidič ospalý nebo se dívá na chytrý telefon a upozorní řidiče na kritické situace. Monitoruje také interiér vozidla a určuje, kolik je v něm spolucestujících a kde a v jaké poloze sedí. To umožňuje v případě nouze optimalizovat provoz bezpečnostních systémů, jako jsou například airbagy.

V roce 2019 vzrostl prodej asistenčních systémů pro řidiče společnosti Bosch o 12 procent na přibližně 2 miliardy euro. Systémy tak dláždí cestu pro automatizované řízení. V budoucnu, kdy budou například na dálnici vozidla po určitý úsek cesty v částečně automatizovaném jízdním režimu, se monitorovací systém řidiče stane nepostradatelným partnerem: V těchto situacích kamera zajistí, aby řidič mohl kdykoliv bezpečně znovu převzít odpovědnost za řízení. Do roku 2022 společnost investuje kolem 4 miliard eur na automatizovanou jízdu a zaměstná více než 5 000 inženýrů. Za účelem doplnění portfolia senzorů v této oblasti nyní společnost Bosch pracuje také na přípravě lidar senzorů k výrobě. Kromě radaru a kamer představuje lidar třetí základní senzorovou technologii. Lidar senzor s dlouhým dosahem od společnosti Bosch dokáže také detekovat nekovové předměty na velké vzdálenosti, jako jsou například kameny na silnici.

Uplatnění AI Bosch ve vesmíru a v medicíně

Společnost míří se svým senzorovým systémem SoundSee vyslaným na konci roku 2019 do vesmíru vysoko. SoundSee je umístěn na autonomním létajícím NASA robotu Astrobee a bude na ISS detekovat neobvyklé zvuky, analyzovat je pomocí analytiky řízené umělou inteligencí a určovat, zda je zapotřebí provést údržbu. Od počátku roku 2020 budou zvuková data zachycená systémem Soundsee odesílána na pozemní řídicí stanici nakonfigurovanou ke splnění specifikací NASA ve výzkumném centru Bosch v Pittsburghu v PA. Systém, který není větší než box na oběd, byl vyvinut v USA společně s Astrobotic v rámci výzkumné spolupráce NASA.

Zcela pozemským, ale neméně inovativním produktem je Vivascope, inteligentní platforma pro patologii, která pomáhá při lékařské diagnostice. Vivascope zvětšuje vzorky například krve a dalších tělesných tekutin, digitalizuje mikroskopické nálezy a analyzuje je pomocí algoritmů fungujících na základě umělé inteligence. Systém je schopen přesně a rychle identifikovat anomálie buněk a poskytnout lékařům užitečnou podporu při hodnocení a diagnostice.

Smartglasses Light Drive přemění běžné brýle na chytré

Na veletrhu CES představuje společnosti Bosch rovněž řadu inovací, které nesouvisí s AI. Například její modul Smartglasses Light Drive je světově prvním řešením založeným na senzorech, díky kterému se z běžných brýlí stávají chytré brýle. Smartglasses Light Drive jsou o více než třetinu tenčí než dosavadní řešení na trhu a váží méně než deset gramů. Křišťálově čisté obrázky promítané do zorného pole uživatele jsou jasně rozeznatelné i na přímém slunečním světle. Jde o navigační informace a textové zprávy až po položky kalendáře a provozní pokyny – v závislosti na informacích obdržených z chytrého telefonu nebo chytrých hodinek.

Na veletrhu CES využívá společnost Bosch exponát kyvadlové technologii k prezentaci řešení, která společnost nabízí výrobcům automobilů a poskytovatelům služeb mobility pro elektrifikaci, automatizaci, připojení a personalizaci prostředků kyvadlové dopravy. Portfolio společnosti zahrnuje mnohem víc, než jen komponenty – od hladce propojených služeb mobility, které uživatelům poskytují flexibilitu pro provoz, správu, dobíjení a údržbu jejich vozového parku, až po zajištění bezpečné cesty. Na stánku firmy Bosch mohou návštěvníci také vidět vylepšené technologie pohonů a senzorů pro připojenou a bezemisní mobilitu budoucnosti.

Řešení pro celý dům: rozšířené portfolio pro rezidenční IoT

Bosch rozšiřuje rozsah svých služeb pro rezidenční internet věcí (IoT). V centru pozornosti je otevřená platforma Home Connect, která je prezentována na CES. Od poloviny roku 2020 bude aplikace na platformě nabízet také ovládání osvětlení a zatemnění, zábavy a inteligentních zahradnických zařízení od různých výrobců. Počet partnerských společností, kterých je v současnosti přibližně 40, by se měl více než zdvojnásobit, a udělat tak z domácnosti ještě komfortnější, příjemnější a efektivnější místo.

Inteligentní technologie chrání životní prostředí

Základem všech těchto inovativních produktů je podnikavost společnosti Bosch. „Naším cílem je harmonizovat obchodní, environmentální a sociální odpovědnost,“ říká Bolle. V popředí stojí také ochrana klimatu. Podle Bolleho „Bosch nejen vyvíjí ekologická řešení, ale vystupuje také jako vzor. Do konce roku 2020 bude všech našich 400 poboček po celém světě klimaticky neutrální a od vývoje po výrobu až po správu již nebudou zanechávat uhlíkovou stopu. V našich německých pobočkách jsme toho již dosáhli.“

I zde hraje roli umělá inteligence: například v jednotlivých lokalitách používá interní energetická platforma inteligentní algoritmy k identifikaci odchylek ve spotřebě energie. To samo o sobě umožnilo některým závodům v posledních dvou letech snížit emise CO2 o více než 10 procent. Vzhledem k tomu, že společnost Bosch provozuje celkem 270 takových závodů, je potenciál úspor obrovský. Jak vysvětluje Bolle: „Takto shrnujeme naše poselství na CES: Bosch má s AI velké plány v mnoha ohledech.“

Fotografie:

#2716453, #2898173, #2898611, #2901305, #2913526, 2913527

Kontakt pro novináře:

Melita Delic, Tel.: +49 711 811-48617, +49 160 7020086
Trix Böhne, Tel.: +49 30 32788-561, +49 173 5239774
Irina Ananyeva, Tel.: +49 711 811-47990, +49 152 59753284
Annett Fischer, Tel.: +49 711 811-6286, +49 152 08651292
Christiane Wild-Raidt, Tel.: +49 711 811-6283, +49 152 22978802

Bosch na CES 2020:

  • TISKOVÁ KONFERENCE: Pondělí, 6. ledna 2020, 9:00 – 10:30 místního času, v Ballrooms B, C a D, Mandalay Bay Hotel, Las Vegas South Convention Center, Level 2
  • STÁNEK: Úterý až pátek, 7. – 10. ledna 2020, v Central Hall, stánek #12401
  • SLEDUJTE hlavní události Bosch na CES 2020 na Twitteru: #BoschCES
  • PANELOVÉ DISKUZE S ODBORNÍKY BOSCH:
    Středa, 8. ledna 2020, 10:15 – 11:15 místního času
    Událost na téma „Růst učňovského vzdělávání pro ,New Collar‘ Jobs“
    s Charliem Ackermanem, senior viceprezidentem pro lidské zdroje, Las Vegas, South Convention Center

Bosch Group je vedoucím mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. Společnost celosvětově zaměstnává na 403 000 lidí (k 31. 12. 2019). Podle předběžných údajů dosáhl prodej firmy za rok 2019 hodnoty 77,9 miliardy eur. Činnost Bosch Group se dělí do čtyř obchodních oblastí: Mobility Solutions, Průmyslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Jako přední společnost v oblasti Internetu věcí, Bosch nabízí inovativní řešení pro chytré domácnosti, chytrá města, propojenou mobilitu a propojený průmysl. Využívá svých znalostí senzorových technologií, softwaru a služeb, také svůj vlastní IoT cloud k tomu, aby zákazníkům nabídnul propojená řešení napříč oblastmi – a to z jediného zdroje. Strategickým cílem Bosch Group je přinášet inovace pro propojený život. Bosch zlepšuje kvalitu života na celém světě díky výrobkům a službám, které jsou inovativní a budí nadšení. Stručně řečeno, Bosch vytváří technologie, které jsou „Stvořené pro život“. Bosch Group zahrnuje společnost Robert Bosch GmbH a přibližně 440 dceřiných a regionálních firem ve více než 60 zemích světa. Po započtení prodejních a servisních partnerů pokrývá globální vývojářská, výrobní a obchodní síť společnosti Bosch téměř všechny země. Základem pro budoucí růst firmy je její inovační síla. Bosch zaměstnává 72 000 pracovníků v oblasti výzkumu a vývoje ve 125 lokalitách po celém světě.

Společnost byla v roce 1886 založena Robertem Boschem (1861–1942) ve Stuttgartu jako „dílna pro jemnou mechaniku a elektrotechniku“. Obchodně-právní struktura společnosti Robert Bosch GmbH zajišťuje podnikatelskou samostatnost Bosch Group. To umožňuje společnosti dlouhodobě plánovat a investovat do důležitých podnikatelských záměrů pro zabezpečení budoucnosti. 92 procent majetkových podílů Robert Bosch GmbH patří veřejně prospěšné společnosti Robert Bosch Stiftung GmbH / Nadaci Roberta Bosche. Většinová hlasovací práva má však společnost Robert Bosch Industrietreuhand KG, která má zároveň také právo vykonávat funkci společníků. Ostatní podíly a hlasovací práva má rodina Boschových a Robert Bosch GmbH.

Více informací na www.bosch.com, www.bosch.cz, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.cz, www.twitter.com/BoschPress.

Stále hledáte něco?