Suche

Tisková informace #Automatizovaná mobilita
Sdílet tiskovou informaci

Světová premiéra: Parkovací systém bez řidiče od společností Bosch a Mercedes-Benz získal povolení ke komerčnímu užití

Již brzy v parkovacím domě společnosti APCOA na stuttgartském letišti

  • Systém Automated Valet Parking získal v Německu od úřadů povolení ke komerčnímu užití jako vůbec první plně automatizovaná parkovací funkce bez řidiče (SAE úroveň 4) na světě.
  • Plně automatizovaný parkovací systém bez řidiče odváží a přiváží vůz zcela autonomně.
  • Funkce bude v Německu brzy dostupná pro některé varianty vozů tříd S a EQS vybavené funkcí „INTELLIGENT PARK PILOT“, nejprve ve stuttgartském parkovacím domě P6.
  • Parkovací dům P6 společnosti APCOA na stuttgartském letišti je prvním parkovištěm na světě, kde bude parkovací systém bez řidiče v komerčním užití.
  • Digitální platforma mobility APCOA FLOW umožňuje rezervace, bezkontaktní vjezd a výjezd a bezhotovostní platby za parkování.
Pavel Roman

Pavel Roman >

X

Stuttgart – Společnosti Bosch a Mercedes-Benz dosáhly důležitého milníku na cestě k automatizovanému řízení: Spolkový úřad provozu motorových vozidel (KBA) schválil jejich plně automatizovaný parkovací systém v parkovacím domě P6 provozovaném společností APCOA na stuttgartském letišti. Jedná se tak o první plně automatizovaný parkovací systém bez řidiče na světě, který byl oficiálně schválen pro komerční užití v souladu s normou SAE úrovně 4. Technologický pokrok v oblasti automatizovaného řízení hraje klíčovou roli v mobilitě budoucnosti. Řízení a manévrování přebírá vozidlo a infrastruktura parkovacího domu: Řidič se místo hledání parkovacího místa a proplétání se ve stísněných garážích může věnovat jiným věcem, a neztrácet tak svůj drahocenný čas.

„Světově první povolení provozu naší plně automatizované parkovací funkce bez řidiče, kterou jsme vyvinuli společně s naším technologickým partnerem Bosch, ukazuje: Vedoucí postavení v oblasti inovací a ‚Made in Germany‘ jdou ruku v ruce,“ říká člen představenstva společnosti Mercedes-Benz Group AG a technický ředitel pro vývoj a nákup Markus Schäfer. „Po uvedení systému 3. úrovně DRIVE PILOT na trh budeme brzy nabízet systém 4. úrovně pro parkování INTELLIGENT PARK PILOT – to vše v průběhu letošního roku. Ukážeme tak našim zákazníkům, jak mohou technologie zlepšit každodenní život a jak mohou naši zákazníci získat drahocenný čas.“

„Parkování bez řidiče je důležitou součástí automatizované mobility. Plně automatizovaný parkovací systém vyvinutý společně s naším partnerem Mercedes-Benz ukazuje, jak daleko jsme na této vývojové cestě již došli. Každodenní svět automatizovaného řízení začíná parkováním bez řidiče,“ říká Dr. Markus Heyn, člen představenstva společnosti Bosch a předseda divize Mobility Solutions. „Společnost Bosch se od samého počátku zaměřila na inteligentní infrastrukturu parkovacích domů. Tímto jsme stanovili standardy. Naším cílem je v budoucnu vybavit odpovídající technologií infrastruktury další parkovací domy – v příštích letech by jich mělo být po celém světě již několik stovek.“

„Jsme nesmírně rádi, že se nám společně s našimi partnery ze společností Bosch, Mercedes-Benz a stuttgartského letiště podařilo vyvinout propojený systém pro bezkontaktní parkování bez řidiče. Naše digitální platforma APCOA FLOW umožňuje rezervaci parkovacích míst, bezkontaktní přístup do parkovacího domu a automatické vyúčtování parkování,“ poznamenává Frank van der Sant, člen představenstva a obchodní ředitel společnosti APCOA PARKING Group. „Pro naše zákazníky to znamená obrovský přínos v oblasti pohodlí: spolehlivost plánování, úspora času, krátké vzdálenosti a bezkontaktní a bezhotovostní parkování."

„Jako letiště jsme hrdí na to, že se zde koná tato světová premiéra,“ říká Walter Schoefer, mluvčí vedení společnosti Flughafen Stuttgart GmbH. „Projekt ukazuje, jak silná je inovační síla v našem regionu. Automated Valet Parking je pro naše cestující skutečným komfortem a časovou výhodou. To platí zejména tehdy, když spěchají a chtějí na letišti rychle zaparkovat.“

Parkování bez řidiče je důležitou součástí automatizované mobility. Plně automatizovaný parkovací systém vyvinutý společně s naším partnerem Mercedes-Benz ukazuje, jak daleko jsme na této vývojové cestě již došli. Každodenní svět automatizovaného řízení začíná parkováním bez řidiče,

říká Dr. Markus Heyn, člen představenstva společnosti Bosch a předseda divize Mobility Solutions

Technologie parkování bez řidiče

Vjedete na parkoviště, vystoupíte a necháte vozidlo zaparkovat kliknutím v aplikaci v chytrém telefonu – automatická parkovací služba, nazývaná také Automated Valet Parking, se obejde zcela bez řidiče. Zatímco řidič již opustil parkoviště a může získaný čas využít jinde, vozidlo samo dojede na přidělené parkovací místo a zaparkuje. Stejným způsobem může vozidlo v případě potřeby opět přijet. Inteligentní infrastruktura od společnosti Bosch instalovaná v garáži spolupracuje s technologií vozidel Mercedes-Benz. Senzory Bosch v garáži monitorují jízdní koridor a jeho okolí a poskytují informace pro řízení vozidla. Technologie ve vozidle převádí informace z infrastruktury na jízdní manévry. Tímto způsobem mohou vozidla také samostatně vyjíždět a sjíždět po rampách a měnit podlaží v domě. Pokud senzory infrastruktury zaznamenají překážku, vozidlo bezpečně zastaví a v jízdě pokračuje až tehdy, když je trasa opět volná.

Společnosti Bosch a Mercedes-Benz získaly již v roce 2019 první výjimečné povolení systému Automated Valet Parking na světě pro provoz vývojových vozidel bez lidského dohledu v rámci muzea Mercedes-Benz ve Stuttgartu. Nyní udělené povolení jde nad tento rámec a umožňuje komerční užití se soukromými vozy v parkovacím domě P6 na stuttgartském letišti. Základem povolení je zákon umožňující jízdu bez řidiče v souladu s SAE úrovní 4 pro motorová vozidla (Německo bude lídrem v automatizovaném řízení, anglicky), který v Německu vstoupil v platnost v červenci 2021. V úzké koordinaci se Spolkovým ministerstvem pro digitalizaci a dopravu (BMDV) a již zmíněným KBA byl zákon aplikován na tento parkovací systém. Dne 20. 5. 2022 byla německým Spolkovým sněmem schválena vyhláška o provozu autonomních vozidel (Autonome Fahrzeug-Genehmigungs- und Betriebsverordnung), která specifikuje požadavky na vozidla SAE úrovně 4 v rámci německého zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Společnosti plánují postupné zavádění služby parkování bez řidiče v parkovacím domě P6 na stuttgartském letišti – první zákazníci s vozidly tříd S a EQS vyrobených od července 2022 včetně, pro jejichž varianty je k dispozici Mercedes me connect služba INTELLIGENT PARK PILOTii a kteří si ji aktivovali, budou moci ode dne aktivace využívat tuto funkci v každodenním provozu v parkovacím domě P6 provozovaném společností APCOA na stuttgartském letišti. Poté, co si řidič předem zarezervuje parkovací místo prostřednictvím aplikace Mercedes me, může vozidlo zaparkovat v předem definovaném prostoru pro odstavení. Proces parkování se spustí v aplikaci Mercedes me po vystoupení všech cestujících. Parkovací systém zkontroluje, zda je příjezdová cesta k rezervovanému parkovacímu místu volná a zda jsou splněny všechny ostatní technické požadavky. V takovém případě řidič v aplikaci obdrží potvrzení, že jeho vozidlo bylo převzato inteligentní infrastrukturou a může opustit parkoviště. Vozidlo se pak automaticky rozjede a dojede na parkovací místo. Pokud se řidič rozhodne se svým vozem odjet, může ho opět pomocí aplikace „přivolat“ do předem definované oblasti vyzvednutí.

Kontakt pro novináře:
Pavel Roman
Tel: +420 261 300 595
E-Mail: pavel.roman@cz.bosch.cz

Mobility je největší obchodní oblastí Bosch Group. V roce 2022 vygenerovala 60 % provozního obratu ve výši 52,6 miliard eur. Díky tomu je Bosch Group jedním z největších dodavatelů automobilového průmyslu. Mobility sleduje vizi mobility, která je bez nehod, bez emisí a bez stresu, a spojuje odborné znalosti skupiny v oblastech automatizace, elektrifikace a konektivity. Pro zákazníky jsou tak výsledkem integrovaná řešení mobility. Mezi hlavní obchodní oblasti patří: Vstřikovací technika a vedlejší agregáty pro spalovací motory, rozmanitá řešení pro elektrifikaci pohonu, bezpečnostní systémy pro automobily, asistenční systémy a funkce pro automatizované řízení, technika pro uživatelsky přívětivé informační a zábavní systémy a komunikaci přesahující rámec vozidla, servisní koncepty, jakož i technika a služby pro obchod s motorovými vozidly. Bosch přinesl důležité inovace v automobilové technice, například elektronické řízení motoru, stabilizační systém ESP nebo systém přímého vstřikování nafty common rail.

Bosch Group je předním mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. Společnost celosvětově zaměstnává zhruba 421 000 zaměstnanců (stav k 31. 12. 2022). Obrat firmy za rok 2022 dosáhl podle předběžných výsledků hodnoty 88,2 miliard eur. Činnost Bosch Group se dělí do čtyř obchodních oblastí: Mobility, Průmyslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Jako přední společnost v oblasti Internetu věcí, Bosch nabízí inovativní řešení pro chytré domácnosti, chytrá města, propojenou mobilitu a propojený průmysl. Využívá svých znalostí senzorových technologií, softwaru a služeb, také svůj vlastní IoT cloud k tomu, aby zákazníkům nabídnul propojená řešení napříč oblastmi – a to z jediného zdroje. Strategickým cílem skupiny Bosch je usnadnit propojený život pomocí produktů a řešení, které buď obsahují umělou inteligenci (AI), nebo byly vyvinuty či vyrobeny s její pomocí. Bosch zlepšuje kvalitu života na celém světě díky výrobkům a službám, které jsou inovativní a budí nadšení. Stručně řečeno, Bosch vytváří technologie, které jsou „Stvořené pro život“. Bosch Group zahrnuje společnost Robert Bosch GmbH a přibližně 470 dceřiných a regionálních firem ve více než 60 zemích světa. Po započtení prodejních a servisních partnerů pokrývá globální vývojářská, výrobní a obchodní síť společnosti Bosch téměř všechny země. Bosch Group se svými více než 400 pobočkami po celém světě je od roku 2020 uhlíkově neutrální (Scope 1 a 2). V rámci toho byly v roce 2022 kompenzovány zbytkové emise ve výši 0,7 milionu tun CO₂ pomocí uhlíkových kreditů. Scope 1, 2, 3 je vykazováno podle GHG protokolu. Bosch zaměstnává 85 500 pracovníků v oblasti výzkumu a vývoje ve 136 lokalitách po celém světě a zhruba 44 000 softwarových inženýrů.

Více informací na www.bosch.com, www.bosch.cz, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.cz, twitter.com/BoschPress.

Stále hledáte něco?