Suche

Bosch dosahuje s Průmyslem 4.0 miliardový prodej

Pavel Roman

Pavel Roman >

X

Továrna budoucnosti se stává realitou

  • Růst: Bosch plánuje dosáhnout s propojenými systémy pro výrobu a logistiku roční obrat ve výši miliardy eur.
  • Produktivita: „Průmysl 4.0 se vyplatí. Díky digitálním a propojeným řešením jsou továrny efektivnější, flexibilnější a produktivnější,“ uvádí Rolf Najork, člen představenstva společnosti Bosch.
  • Technologie: na veletrhu Hannover Messe představuje Bosch autonomní dopravní systém, vizuální detekci poruch s využitím umělé inteligence a 3D tisk ve spojení s 5G.
  • Partnerství: Švédsko je partnerskou zemí veletrhu Hannover Messe a klíčovým trhem společnosti Bosch.

Stuttgart, Německo – Průmysl 4.0 se rozhodně stal součástí tovární scény, kde se vyplácí: za poslední čtyři roky přinesly aplikace Průmyslu 4.0 společnosti Bosch více než 1,5 miliardy eur. Již v roce 2022 má Bosch v úmyslu dosáhnout s Průmyslem 4.0 roční obrat přesahujícího miliardu eur. Společnost prezentuje továrnu budoucnosti na veletrhu Hannover Messe: autonomní dopravní prostředky dodávají komponenty do digitálních pracovních prostorů, robotická řešení podporují pracovníky ve výrobě a kontrola kvality se provádí s pomocí umělé inteligence (Al). Díky 5G probíhá komunikace mezi stroji a systémy hladce a v téměř reálném čase. Bosch přetváří vizi na realitu.

Průmysl 4.0 zlepšuje konkurenceschopnost

Společnosti Bosch byl potenciál Průmyslu 4.0 jasný hned od začátku: společnost začala v roce 2012 propojovat výrobu a logistiku. Tato strategie zlepšuje konkurenceschopnost a obchodní oblast Průmyslová technika společnosti Bosch zaznamenává silný růst: podle předběžných údajů došlo v loňském roce k nárůstu o 8,9 procent. Po úpravě vlivu směnných kurzů to představuje nárůst o 11 procent. Prodej vzrostl na 7,4 miliardy eur. „Průmysl 4.0 se vyplatí. Díky digitálním a propojeným řešením jsou továrny efektivnější,“ uvádí člen představenstva společnosti Bosch Rolf Najork, který dohlíží na tuto obchodní oblast. Projekty společnosti Bosch to jen potvrzují. Například závod Bosch v Blaichachu v jižním Německu zavedl moderní výrobní technologie, které během šesti let zvýšily objemy ABS a ESP o 200 procent – bez rozšíření zařízení nebo dalších akvizicí.

Bosch vstupuje na trh intralogistiky s autonomními dopravními systémy

K čemu je vysoce automatizovaná výroba, když se materiály nedostanou na výrobní linku včas a ve správném množství? „Pokud se budete na myšlenku továrny budoucnosti dívat z pohledu logistiky, odlišnosti se odstraní a bude vám jasné, že výroba a logistika musí být považovány za jeden prvek. Jde o jediný způsob, jak může Průmysl 4.0 uspět v praxi,“ říká Najork. Na veletrhu Hannover Messe prezentuje Bosch Rexroth ActiveShuttle: toto autonomní dopravní vozidlo přepravuje materiál ze skladu na přesné místo na výrobní lince, kde je zapotřebí. Integrovaná hub platforma usnadňuje autonomní nakládání a vykládání, takže pracovníci už nemusí hnout prstem. ActiveShuttle je vybaven laserovými skenery a umí si najít svou vlastní cestu, dokáže rozpoznat další vozidla a lidi – a umí se také učit: dopravní systém si vytváří svou vlastní mapu místa a průběžně ji aktualizuje.

Software vytváří základ pro Průmysl 4.0

Třemi pilíři úspěchu v továrně budoucnosti jsou lidé, stroje a data. K zajištění jejich vzájemného harmonického fungování potřebují inteligentní software. „Průmysl 4.0 by byl bez softwaru nemyslitelný. S naší provozní jednotkou Bosch Connected Industry i nadále rozšiřujeme naše vedoucí postavení v rámci Průmyslu 4.0 a sdružujeme naše odborné znalosti v oblasti softwaru a služeb pod názvem Nexeed,“ uvádí Dr. Stefan Aßmann, který vede obchodní jednotku Bosch Connected Industry. Ta pomáhá zákazníkům společnosti monitorovat přepravu, rychle a efektivně vyrábět produkty a dodávat tyto produkty bezpečně, spolehlivě a včas. Uveďme jeden příklad: pomocí Track and Trace od Nexeedu přenáší samotný náklad informace o své poloze, teplotě a vibracích. To znamená, že odborníci z logistiky mohou neustále sledovat stav nákladu a určit, jestli zboží dorazí včas.

Umělá inteligence je klíčovou technologií budoucnosti

S pomocí umělé inteligence se stroje mohou naučit, jak být inteligentní a jak předvídat. To představuje obrovský potenciál, protože stroje přebírají za lidi časově náročné a namáhavé úkoly. „Bosch považuje Al za klíčovou technologii. Naším cílem je, aby byly umělou inteligencí (AI) vybaveny od poloviny příštího desetiletí všechny produkty Bosch, nebo aby hrála svou roli při jejich vývoji a výrobě,“ říká Najork. Pro dosažení tohoto cíle se Bosch zaměřuje na Al, která je bezpečná, robustní a srozumitelná. Společnost Bosch na veletrhu Hannover Messe představí ViPAS – systém pro vizuální kontrolu kvality založený na Al. Systém je vybaven uchopovacím ramenem, špičkovou kamerovou technologií a inteligentním softwarem a je jednoduchý a snadno ovladatelný. V pilotním projektu v závodě Bosch v Norimberku zvládl ViPAS 12 000 zkušebních postupů s úspěšností 99,9 %. To znamená, že ViPAS třídí součásti jako „OK“ nebo „Není OK“ s téměř dokonalou přesností. Příštím krokem je další interní zdokonalení ViPAS tak, aby byla technologie připravena k použití v různých závodech.

5G urychluje Průmysl 4.0

Nový standard mobilní komunikace 5G hraje klíčovou roli v řadě aplikací Průmyslu 4.0. 5G přenáší data až stokrát rychleji, než předchozí standard. Spolehlivost se zvýšila, zatímco zpoždění v přenosu dat pokleslo na minimum. „5G bude centrálním nervovým systémem továrny budoucnosti,“ předpovídá Andreas Müller, vědecký pracovník společnosti Bosch a předseda 5G Alliance for Connected Industries and Automation (5G-ACIA). Společnost Bosch se ujala předsednictví v této organizaci založené v roce 2018 s cílem vytvořit nový mobilní standard, který bude od samého počátku odpovídat budoucím potřebám průmyslu. V současnosti tato iniciativa sdružuje více než 40 společností a výzkumných institucí z celého světa. Bosch plánuje do konce letošního roku otestovat 5G ve vlastních závodech. Na veletrhu Hannover Messe Bosch společně se svými partnery společnostmi Nokia, Qualcomm a BigRep představuje výhody nového standardu. Za tímto účelem společnosti poprvé s pomocí 5G přinášejí konektivitu do 3D tiskárny. Díky tomu je možné převzít některé řídicí prvky, které by byly normálně integrovány do stroje a přenést je do místního výrobního cloudu. Stroje s touto funkcí jsou štíhlejší, levnější a snáze se udržují.

Švédsko je pro Bosch strategicky významným partnerem

Bosch a Švédsko spojuje dlouhá tradice. Mezinárodní dodavatel technologií a služeb má v partnerské zemi letošního ročníku veletrhu Hannover Messe své zastoupení od roku 1904. Společnost Bosch v současnosti zaměstnává na devíti místech ve Švédsku více než 1 600 spolupracovníků a v roce 2018 zde dosáhla prodeje ve výši přibližně 1,1 miliardy eur. I zde se Bosch zaměřuje na propojená řešení pro zlepšení kvality a služeb. Například závod Bosch Rexroth v Mellanselu ve východním Švédsku spojuje své vysoce výkonné hydraulické systémy značky Hägglunds se senzory a aplikacemi založenými na cloudu a využívá metody strojového učení. Výsledkem jsou vyšší produktivita a lepší dostupnost pohonných systémů. Jedním ze zákazníků, který zavedl řešení Průmysl 4.0 do praxe, je společnost LKAB zabývající se těžbou a úpravou železné rudy v nejsevernějším městě Švédska v Kiruně.

Obrázky:

#1360999, #1846403, #1846404, #1846405, #1846406, #1846407, #1846408, #1846409

Kontakt pro novináře:

Dennis Christmann
Tel.: +49 711 811-58178
Twitter: @BoschPresse

Bosch Group je vedoucím mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. Společnost celosvětově zaměstnává na 410 000 lidí (k 31. 12. 2018). Prodej firmy za rok 2018 dosáhl hodnoty 78,5 miliardy eur. Činnost Bosch Group se dělí do čtyř obchodních oblastí: Mobility Solutions, Průmyslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Jako přední společnost v oblasti Internetu věcí, Bosch nabízí inovativní řešení pro chytré domácnosti, chytrá města, propojenou mobilitu a propojený průmysl. Využívá svých znalostí senzorových technologií, softwaru a služeb, také svůj vlastní IoT cloud k tomu, aby zákazníkům nabídnul propojená řešení napříč oblastmi – a to z jediného zdroje. Strategickým cílem Bosch Group je přinášet inovace pro propojený život. Bosch zlepšuje kvalitu života na celém světě díky výrobkům a službám, které jsou inovativní a budí nadšení. Stručně řečeno, Bosch vytváří technologie, které jsou „Stvořené pro život“. Bosch Group zahrnuje společnost Robert Bosch GmbH a přibližně 460 dceřiných a regionálních firem ve více než 60 zemích světa. Po započtení prodejních a servisních partnerů pokrývá globální vývojářská, výrobní a obchodní síť společnosti Bosch téměř všechny země. Základem pro budoucí růst firmy je její inovační síla. Bosch zaměstnává 68 700 pracovníků v oblasti výzkumu a vývoje ve 130 lokalitách po celém světě.

Společnost byla v roce 1886 založena Robertem Boschem (1861–1942) ve Stuttgartu jako „dílna pro jemnou mechaniku a elektrotechniku“. Obchodně-právní struktura společnosti Robert Bosch GmbH zajišťuje podnikatelskou samostatnost Bosch Group. To umožňuje společnosti dlouhodobě plánovat a investovat do důležitých podnikatelských záměrů pro zabezpečení budoucnosti. 92 procent majetkových podílů Robert Bosch GmbH patří veřejně prospěšné společnosti Robert Bosch Stiftung GmbH / Nadaci Roberta Bosche. Většinová hlasovací práva má však společnost Robert Bosch Industrietreuhand KG, která má zároveň také právo vykonávat funkci společníků. Ostatní podíly a hlasovací práva má rodina Boschových a Robert Bosch GmbH.

Více informací na www.bosch.com, www.bosch.cz, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.cz, www.twitter.com/BoschPress.

Stále hledáte něco?