Suche

Tisková informace #Automatizovaná mobilita
Sdílet tiskovou informaci

Městská mobilita na celém světě

V Evropě mají automobily zůstávat za hranicemi měst, Asie sází na loterii a Indie na tříkolky

Pavel Roman

Pavel Roman >

X

Evropa: Automobily by měly zůstávat za hranicemi měst

Dopravní zácpa jako finanční zatížení: V roce 2025 budou dopravní zácpy v evropských velkoměstech způsobovat náklady ve výši 208 miliard eur ročně.4 A možná budou dokonce ještě vyšší, protože do roku 2050 má více než 82 procent Evropanů žít ve městech.5

Jízdní kolo na prvním místě: Obyvatelé Amsterdamu ujedou každý den dva miliony kilometrů na jízdních kolech. To odpovídá 60 procentům všech jízd v centru města.6 Jízdní kolo je rozšířeným dopravním prostředkem také v Kodani, v níž jezdí 45 procent obyvatel každý den na kole do práce nebo na univerzitu.7

Omezení vjezdu: Ekologická známka v Německu, městské mýto v Londýně a Miláně, zákazy vjezdu pro starší vozidla v Paříži. Desítky evropských metropolí omezují automobilovou dopravu ve svých centrech.

Severní Amerika: Dopravní zácpy pohlcují více než 120 miliard dolarů ročně

Více automobilů než řidičů: V roce 2003 poprvé přesáhl v USA počet registrovaných vozidel počet osob s řidičským oprávněním.8

Dopravní zácpa jako finanční zatížení: V USA stráví řidiči v deseti městech s nejvyšší hustotou dopravy přibližně 42 hodin ročně v dopravních zácpách. Motoristé tak přijdou o 121 miliard dolarů kvůli ztrátám času a zbytečně spálenému palivu.9

Společné cestování automobilem: Za účelem snížení hustoty dopravy byly v USA již v roce 1961 zřízeny první jízdní pruhy pro vozidla obsazená více osobami. Dnes zahrnuje tato síť 5 000 kilometrů silnic.10 Jízdní pruhy „High Occupancy Vehicle“ nebo „Carpool Lanes“, jak jsou v USA nazývány, mohou využívat pouze vozidla, v nichž sedí dvě, tři nebo více osob.

Japonsko: Nejprve parkovací místo, poté automobil

Šnečí tempo: V Tokiu jezdí automobily průměrnou rychlostí 15 kilometrů za hodinu.11 I přestože silnice pokrývají v Tokiu více než 22 000 kilometrů a jízdní kola mají 14procentní podíl na dopravě, má toto město jen 11,6 kilometrů cyklostezek a pruhů pro jízdní kola.12

Problémy s parkováním: V Japonsku je 61 milionů registrovaných vozidel a příliš málo parkovacích míst.13 Ve městech, jako je Tokio, si smí automobil koupit jen zákazník, který prokáže, že pro něj má parkovací místo.

Miniaturní automobily: Jedním z nápadů jak optimalizovat dopravu bylo zavedení nové třídy vozidel, tzv. „Kei cars“. Tyto automobily jsou kratší než 3,40 metru a mají motor se zdvihovým objemem nižším než 0,66 litru.

Čína: Loterie o registrační značku

Dopravní zátěž: Na konci roku 2015 jezdilo po čínských silnicích celkem 279 milionů motorových vozidel, z toho 172 milionů automobilů.14

Koleje: Čínská vláda intenzivně podporuje tramvajovou dopravu. Ta má v Pekingu, s deseti miliony cestujících denně, podíl již 44 procent.

Loterie: Šanghaj vydává každý měsíc jen 9 000 nových registračních značek.15 Její získání může v závislosti na městské čtvrti vyjít až na 8 000 čínských jüanů, což je více než 10 000 eur.16 Registrační značky jsou často prodávány v dražbách nejvyšší nabídce.

Indie: Na dvou nebo třech kolech k moderní mobilitě

Růst: Přes 40 měst v Indii má v současnosti již více než jeden milion obyvatel.17 S ročním přírůstkem ve výši 15 milionů obyvatel vykazuje Indie nejrychlejší růst na světě.18

Jednostopá vozidla: Na indických silnicích jezdí přibližně 125 milionů jednostopých vozidel. To je 70 procent všech vozidel provozovaných v této zemi.19

Průkopníci: Městu Ahmedabad se podařilo omezit motorizovanou dopravu optimalizacemi a investicemi do dopravní infrastruktury. V současnosti zde lidé podnikají 58 procent svých jízd veřejnou hromadnou dopravou nebo nemotorizovanými dopravními prostředky.20

Latinská Amerika: Lanová dráha místo rychlostních komunikací

Lanová dráha (1): V centrech chaotických megaměst v Jižní Americe nepřestávají lanové dráhy zaznamenávat nevídaný rozmach. Lanové (vzdušní) dráhy vyžadují méně místa a navíc stojí desetkrát méně než metro nebo rychlostní komunikace.

Lanová dráha (2): V roce 2016 byla slavnostně uvedena do provozu první městská lanová dráha v Mexiku. Kabiny lanové dráhy zde nahrazují několik tisíc malých autobusů. Před Mexikem realizovaly koncept „silnice ve vzduchu“ také Kolumbie, Bolívie, Brazílie a Venezuela.

Lanová dráha (3): Mezi La Paz, hlavním městem Bolívie, a sousedním městem El Alto stojí nejdelší městská lanová dráha na světě, která měří 10 kilometrů. Cestující ušetří jízdou až jednu hodinu a zároveň bojují proti znečišťování životního prostředí. Do roku 2019 má být síť lanových drah rozšířena na 30 kilometrů.

Fotografie:

#1084018, #1138642, #1138645, #1138648, #1138644, #1138649, #1138647, #1133972

Kontakt pro novináře:

Florian Flaig

Tel.: +49 711 811-6282

Mobility je největší obchodní oblastí Bosch Group. V roce 2022 vygenerovala 60 % provozního obratu ve výši 52,6 miliard eur. Díky tomu je Bosch Group jedním z největších dodavatelů automobilového průmyslu. Mobility sleduje vizi mobility, která je bez nehod, bez emisí a bez stresu, a spojuje odborné znalosti skupiny v oblastech automatizace, elektrifikace a konektivity. Pro zákazníky jsou tak výsledkem integrovaná řešení mobility. Mezi hlavní obchodní oblasti patří: Vstřikovací technika a vedlejší agregáty pro spalovací motory, rozmanitá řešení pro elektrifikaci pohonu, bezpečnostní systémy pro automobily, asistenční systémy a funkce pro automatizované řízení, technika pro uživatelsky přívětivé informační a zábavní systémy a komunikaci přesahující rámec vozidla, servisní koncepty, jakož i technika a služby pro obchod s motorovými vozidly. Bosch přinesl důležité inovace v automobilové technice, například elektronické řízení motoru, stabilizační systém ESP nebo systém přímého vstřikování nafty common rail.

Bosch Group je předním mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. Společnost celosvětově zaměstnává zhruba 421 000 zaměstnanců (stav k 31. 12. 2022). Obrat firmy za rok 2022 dosáhl podle předběžných výsledků hodnoty 88,2 miliard eur. Činnost Bosch Group se dělí do čtyř obchodních oblastí: Mobility, Průmyslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Jako přední společnost v oblasti Internetu věcí, Bosch nabízí inovativní řešení pro chytré domácnosti, chytrá města, propojenou mobilitu a propojený průmysl. Využívá svých znalostí senzorových technologií, softwaru a služeb, také svůj vlastní IoT cloud k tomu, aby zákazníkům nabídnul propojená řešení napříč oblastmi – a to z jediného zdroje. Strategickým cílem skupiny Bosch je usnadnit propojený život pomocí produktů a řešení, které buď obsahují umělou inteligenci (AI), nebo byly vyvinuty či vyrobeny s její pomocí. Bosch zlepšuje kvalitu života na celém světě díky výrobkům a službám, které jsou inovativní a budí nadšení. Stručně řečeno, Bosch vytváří technologie, které jsou „Stvořené pro život“. Bosch Group zahrnuje společnost Robert Bosch GmbH a přibližně 470 dceřiných a regionálních firem ve více než 60 zemích světa. Po započtení prodejních a servisních partnerů pokrývá globální vývojářská, výrobní a obchodní síť společnosti Bosch téměř všechny země. Bosch Group se svými více než 400 pobočkami po celém světě je od roku 2020 uhlíkově neutrální (Scope 1 a 2). V rámci toho byly v roce 2022 kompenzovány zbytkové emise ve výši 0,7 milionu tun CO₂ pomocí uhlíkových kreditů. Scope 1, 2, 3 je vykazováno podle GHG protokolu. Bosch zaměstnává 85 500 pracovníků v oblasti výzkumu a vývoje ve 136 lokalitách po celém světě a zhruba 44 000 softwarových inženýrů.

Více informací na www.bosch.com, www.bosch.cz, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.cz, twitter.com/BoschPress.

Bosch Group je vedoucím mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. Společnost celosvětově zaměstnává na 394 500 lidí (k 31. 12. 2020). Obrat firmy za rok 2020 dosáhl podle předběžných výsledků hodnoty 71,6 miliardy eur. Činnost Bosch Group se dělí do čtyř obchodních oblastí: Mobility Solutions, Průmyslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Jako přední společnost v oblasti Internetu věcí, Bosch nabízí inovativní řešení pro chytré domácnosti, chytrá města, propojenou mobilitu a propojený průmysl. Využívá svých znalostí senzorových technologií, softwaru a služeb, také svůj vlastní IoT cloud k tomu, aby zákazníkům nabídnul propojená řešení napříč oblastmi – a to z jediného zdroje. Strategickým cílem Bosch Group je přinášet inovace pro propojený život. Bosch zlepšuje kvalitu života na celém světě díky výrobkům a službám, které jsou inovativní a budí nadšení. Stručně řečeno, Bosch vytváří technologie, které jsou „Stvořené pro život“. Bosch Group zahrnuje společnost Robert Bosch GmbH a přibližně 440 dceřiných a regionálních firem ve více než 60 zemích světa. Po započtení prodejních a servisních partnerů pokrývá globální vývojářská, výrobní a obchodní síť společnosti Bosch téměř všechny země. Základem pro budoucí růst firmy je její inovační síla. Bosch zaměstnává 73 000 pracovníků v oblasti výzkumu a vývoje ve 126 lokalitách po celém světě a zhruba 30 000 softwarových inženýrů.

Více informací na www.bosch.com, www.bosch.cz, www.iot.bosch.com, press.bosch.cz, twitter.com/BoschPresse.

Stále hledáte něco?