Suche

Tisková informace #Propojená mobilita
Sdílet tiskovou informaci

Vodík také pro lehká užitková vozidla

Bosch testuje dodávky s palivovými články

  • Dvě předváděcí vozidla poskytují komplexní data pro další vývoj systému alternativního pohonu.
  • Bosch při testech využívá vlastní komponenty palivových článků.
  • První poznatky o dojezdu a době tankování jsou přesvědčivé.
  • Testovací jízdy na IAA Transportation v Hannoveru umožňují každému vyzkoušet si testovací vozidla.
Pavel Roman

Pavel Roman >

X

Stuttgart – Dodávky dopraví zboží rychle na místo určení – ideálně s pohonem, který je lokálně bezemisní. Čím delší je však cesta a čím těžší je vozidlo, tím více naráží elektrický pohon na baterie na své limity. Právě zde se projevují silné stránky palivového článku. Bosch nyní vybavil touto technologií dvě dodávky a zahájil zkušební provoz na silnici. „Palivový článek umožňuje dlouhý dojezd a krátkou dobu tankování, díky čemuž jsou dlouhé cesty hospodárnější,“ říká Dr. Markus Heyn, člen představenstva společnosti Bosch a předseda divize Mobility Solutions. „Díky dvěma dodávkám s palivovými články rozšiřujeme naše znalosti o tomto systému a ukazujeme, že palivový článek může být vhodným řešením pohonu i pro lehká užitková vozidla.“ Partnerem projektu je společnost Abt eLine GmbH, která společně s firmou Bosch Engineering navrhla a provedla přestavbu vozidel. Na veletrhu IAA Transportation v Hannoveru nabízí Bosch zájemcům možnost vyzkoušet si testovací vozidla a technologii palivových článků Bosch v akci na dráze.

Palivový článek umožňuje dlouhý dojezd a krátkou dobu tankování, díky čemuž jsou dlouhé cesty hospodárnější,

říká Dr. Markus Heyn, člen představenstva společnosti Bosch a předseda divize Mobility Solutions.

Většinou jsou využity komponenty Bosch

U systému palivových článků mohli vývojáři použít téměř všechny komponenty Bosch. Používá se takzvaný Fuel Cell Kit, který se skládá ze stacku, anodového napájecího modulu včetně ventilu pro dávkování vodíku a recirkulačního dmychadla, řídicí jednotky, elektrického vzduchového kompresoru a akumulačních komponent až po množství senzorů. Technický základ obou vozidel tvoří dodávky s čistě elektrickým pohonem, které jsou volně dostupné na trhu. Baterie včetně periferií byly nyní nahrazeny palivovým článkem, pěti zásobníky na celkem více než deset kilogramů vodíku a menší lithium-iontovou baterií. „Umístění komponentů palivového článku v dostupném montážním prostoru bylo velkou výzvou,“ říká Dr. Uwe Gackstatter, předseda divize Bosch Powertrain Solutions, který je za projekt zodpovědný. Partner ABT eLine mimo jiné upravil chlazení i řídící jednotky vozidla a palubní elektroinstalaci. Společnost Bosch navrhla systém palivových článků, integrovala jej do vozidla spolu se systémem skladování vodíku a vyvinula související řídicí systém. Po nezbytných technických zkouškách byla vozidla schválena pro provoz na pozemních komunikacích.

Projekt již přináší důležité poznatky: I naložená vozidla ujedou až 540 kilometrů, po šesti minutách jsou plně natankována. Pro provozovatele vozových parků, jejichž dodávky přes den urazí obzvláště dlouhé vzdálenosti a večer se vracejí do depa, tak může být palivový článek v budoucnu vhodným doplňkem bateriového elektrického pohonu.

Palivové články a vodík připraveny na další krok

První komponenty Bosch pro palivové články jsou již v sériové výrobě. Tím však práce nekončí. „Pro další vývoj potřebujeme co nejvíce dat z reálného provozu,“ vysvětluje Gackstatter. Díky cloudovému propojení to nyní obě testovací vozidla doručují do počítačů vývojářů v reálném čase a doplňují tak naměřené hodnoty z testovacích stolic. Díky těmto znalostem bude Bosch schopen nabídnout zákazníkům komponenty, které byly testovány ještě dříve, a také komplexní podporu při návrhu systému.

K průlomu v technologii palivového článku je však zapotřebí dalších kroků. „Průmysl a politika musí spolupracovat na odstranění překážek pro vodíkové technologie,“ upozorňuje Gackstatter. Budování tankovací infrastruktury a výroba zeleného vodíku ve větším množství tak zůstávají mimo jiné úkoly, které lze řešit pouze společně.

TISKOVÁ KONFERENCE SPOLEČNOSTI BOSCH: pondělí 19. září 2022, 11:10 až 11:30 hodin místního času s Dr. Markusem Heynem, členem představenstva společnosti Bosch a ředitelem divize Mobility Solutions, na veletržním stánku Bosch B22 v hale č. 20 a také prostřednictvím živého přenosu na platformě Bosch Media Service.

Panely s odborníky společnosti Bosch na konferenci IAA:

  • Úterý 20. září, 14:15 - 15:15 na Průmyslovém fóru (Industry Forum): Přednáška „Jak zvládnout provozní problémy komerčních flotil elektromobilů různých značek“ od Michaela Köhlera, Senior Vice President oblasti bateriových pohonů Bosch
  • Úterý 20. září, 17:30 - 17:45 na hlavním pódiu (Main Stage): Přednáška „Řešení pohonných jednotek pro dopravu budoucnosti“ od Jürgena Häussera, Vice President Product Management Commercial Vehicle & Off-Road společnosti Bosch
  • Středa 21. září; 17:00 - 19:00 na stánku Cummins (hala č. 20, stánek A12): „Otevřený dialog o vodíkovém motoru“ s Dr. Andreasem Kufferathem, Engineering System Diesel Powertrain společnosti Bosch
  • Čtvrtek 22. září, 11:30 - 12:00 na hlavním pódiu (Main Stage): Prezentace „Global Digitization in Logistics” Marielly Minutolo, Executive VP, Progressive Mobility Players

Sledujte nejzajímavější události z Bosch IAA 2022 na www.bosch-iaa.de a na Twitteru: @BoschPresse, #BoschIAA

Kontakt pro novináře:
Pavel Roman
Tel.: +420 261 300 595
Email:pavel.roman@cz.bosch.cz

Mobility je největší obchodní oblastí Bosch Group. V roce 2022 vygenerovala 60 % provozního obratu ve výši 52,6 miliard eur. Díky tomu je Bosch Group jedním z největších dodavatelů automobilového průmyslu. Mobility sleduje vizi mobility, která je bez nehod, bez emisí a bez stresu, a spojuje odborné znalosti skupiny v oblastech automatizace, elektrifikace a konektivity. Pro zákazníky jsou tak výsledkem integrovaná řešení mobility. Mezi hlavní obchodní oblasti patří: Vstřikovací technika a vedlejší agregáty pro spalovací motory, rozmanitá řešení pro elektrifikaci pohonu, bezpečnostní systémy pro automobily, asistenční systémy a funkce pro automatizované řízení, technika pro uživatelsky přívětivé informační a zábavní systémy a komunikaci přesahující rámec vozidla, servisní koncepty, jakož i technika a služby pro obchod s motorovými vozidly. Bosch přinesl důležité inovace v automobilové technice, například elektronické řízení motoru, stabilizační systém ESP nebo systém přímého vstřikování nafty common rail.

Bosch Group je předním mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. Společnost celosvětově zaměstnává zhruba 421 000 zaměstnanců (stav k 31. 12. 2022). Obrat firmy za rok 2022 dosáhl podle předběžných výsledků hodnoty 88,2 miliard eur. Činnost Bosch Group se dělí do čtyř obchodních oblastí: Mobility, Průmyslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Jako přední společnost v oblasti Internetu věcí, Bosch nabízí inovativní řešení pro chytré domácnosti, chytrá města, propojenou mobilitu a propojený průmysl. Využívá svých znalostí senzorových technologií, softwaru a služeb, také svůj vlastní IoT cloud k tomu, aby zákazníkům nabídnul propojená řešení napříč oblastmi – a to z jediného zdroje. Strategickým cílem skupiny Bosch je usnadnit propojený život pomocí produktů a řešení, které buď obsahují umělou inteligenci (AI), nebo byly vyvinuty či vyrobeny s její pomocí. Bosch zlepšuje kvalitu života na celém světě díky výrobkům a službám, které jsou inovativní a budí nadšení. Stručně řečeno, Bosch vytváří technologie, které jsou „Stvořené pro život“. Bosch Group zahrnuje společnost Robert Bosch GmbH a přibližně 470 dceřiných a regionálních firem ve více než 60 zemích světa. Po započtení prodejních a servisních partnerů pokrývá globální vývojářská, výrobní a obchodní síť společnosti Bosch téměř všechny země. Bosch Group se svými více než 400 pobočkami po celém světě je od roku 2020 uhlíkově neutrální (Scope 1 a 2). V rámci toho byly v roce 2022 kompenzovány zbytkové emise ve výši 0,7 milionu tun CO₂ pomocí uhlíkových kreditů. Scope 1, 2, 3 je vykazováno podle GHG protokolu. Bosch zaměstnává 85 500 pracovníků v oblasti výzkumu a vývoje ve 136 lokalitách po celém světě a zhruba 44 000 softwarových inženýrů.

Více informací na www.bosch.com, www.bosch.cz, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.cz, twitter.com/BoschPress.

Stále hledáte něco?