Suche

Tisková informace #Automatizovaná mobilita
Sdílet tiskovou informaci

Stále ve stopě

Testování ESP® na zkušební trati Schwieberdingen v roce 1995

Milníky z 25 let ESP® ve společnosti Bosch

Pavel Roman

Pavel Roman >

X

Téměř půl milionu nehod se zraněním osob, které se nestaly a 15 000 zachráněných životů – a to jen v EU. To je dosavadní bilance ESP®, který byl poprvé uveden na trh v roce 1995. Byla to dlouhá cesta, která začala před více než 25 lety. Milníky elektronického stabilizačního programu společnosti Bosch:

1983: Výzkumníci ve společnosti Bosch přišli s prvními úvahami ke zlepšení stability při prudkém brzdění v zatáčkách. Jako základ má sloužit protiblokovací brzdový systém (ABS), uvedený na trh v roce 1978. První návrh: Flexibilní změna prokluzu na každém kole pro zlepšení ovladatelnosti vozidla při brzdění v zatáčkách.

1984: Založení vývojového týmu k 1. červenci. Úkol: Další vývoj ABS směrem k systému řízení brzd se zlepšenou ovladatelností vozidla v případě hrozícího smyku v zatáčkách. V této situaci by vozidlo mělo zůstat stabilní a řiditelné, pokud to fyzikální síly umožňují.

1992: Založení společného „projektového domu“ v blízkosti závodu Bosch Schwieberdingen. Tvoří jej vývojoví odborníci společnosti Bosch a výrobce automobilů Daimler-Benz, který později tento systém použije jako první. Jako plánovaný čas vývoje do sériové výroby je sjednáno 36 měsíců.

1995: Představení ESP® novinářům v kupé třídy Mercedes-Benz S v květnu, uvedení na trh v září v kupé a sedanu (volitelné za příplatek, standardní pouze u špičkové motorizace, dvanáctiválcový motor).

1997: Testovací vozidlo Mercedes-Benz třídy A, která byla právě uvedena na trh, se během ostrého vyhýbacího manévru převrací na bok. Po tomuto tzv. losím testu švédského automobilového časopisu se výrobce automobilů rozhoduje sériově vybavit třídu A systémem ESP®. Poté následují ostatní výrobci.

1998: Srdce ESP®, snímač rychlosti otáčení, je realizován poprvé ve formě mikromechanického senzoru (MEMS). Bosch vyrábí tyto senzory s mikroskopickými pohyblivými strukturami od roku 1995. Díky tomu je ESP® menší a odolnější, méně citlivý, spolehlivější a levnější.

2003: Bosch slaví 10 milionů ESP® systémů dodaných zákazníkům. Tato technologie je na trhu již osm let. Se zvyšujícím se počtem vyrobených kusů se „zachránce životů“ v následujících letech prosadil do automobilové kompaktní třídy a dokázal se etablovat v malých autech.

2011: Dopravní experti a politici stále více uznávají výhody ESP®. Ochrana proti smyku je povinná v řadě zemích, například v Evropské unii. Systém zde byl zaveden postupně, původně od listopadu 2011 pro nové typy osobních a užitkových vozidel a od 1. listopadu 2014 pro všechny nově registrované automobily a užitková vozidla.

2016: Evropský patentový úřad (EPO) uděluje Antonu van Zantenovi cenu European Inventor Award 2016 v kategorii Celoživotní přínos. Rodilý Holanďan vedl u společnosti Bosch 35 člennou vývojovou skupinu ESP®.

2020: ESP® slaví 25 let. V uplynulém čtvrtletí Bosch ochranu proti smyku neustále dále vyvíjel a dosud vyrobil více než 250 milionů systémů ESP®.

Kontakt pro novináře:

Caroline Schulke
Tel.: +49 711 811-7088
Twitter: @BoschPress

Mobility je největší obchodní oblastí Bosch Group. V roce 2022 vygenerovala 60 % provozního obratu ve výši 52,6 miliard eur. Díky tomu je Bosch Group jedním z největších dodavatelů automobilového průmyslu. Mobility sleduje vizi mobility, která je bez nehod, bez emisí a bez stresu, a spojuje odborné znalosti skupiny v oblastech automatizace, elektrifikace a konektivity. Pro zákazníky jsou tak výsledkem integrovaná řešení mobility. Mezi hlavní obchodní oblasti patří: Vstřikovací technika a vedlejší agregáty pro spalovací motory, rozmanitá řešení pro elektrifikaci pohonu, bezpečnostní systémy pro automobily, asistenční systémy a funkce pro automatizované řízení, technika pro uživatelsky přívětivé informační a zábavní systémy a komunikaci přesahující rámec vozidla, servisní koncepty, jakož i technika a služby pro obchod s motorovými vozidly. Bosch přinesl důležité inovace v automobilové technice, například elektronické řízení motoru, stabilizační systém ESP nebo systém přímého vstřikování nafty common rail.

Bosch Group je předním mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. Společnost celosvětově zaměstnává zhruba 421 000 zaměstnanců (stav k 31. 12. 2022). Obrat firmy za rok 2022 dosáhl podle předběžných výsledků hodnoty 88,2 miliard eur. Činnost Bosch Group se dělí do čtyř obchodních oblastí: Mobility, Průmyslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Jako přední společnost v oblasti Internetu věcí, Bosch nabízí inovativní řešení pro chytré domácnosti, chytrá města, propojenou mobilitu a propojený průmysl. Využívá svých znalostí senzorových technologií, softwaru a služeb, také svůj vlastní IoT cloud k tomu, aby zákazníkům nabídnul propojená řešení napříč oblastmi – a to z jediného zdroje. Strategickým cílem skupiny Bosch je usnadnit propojený život pomocí produktů a řešení, které buď obsahují umělou inteligenci (AI), nebo byly vyvinuty či vyrobeny s její pomocí. Bosch zlepšuje kvalitu života na celém světě díky výrobkům a službám, které jsou inovativní a budí nadšení. Stručně řečeno, Bosch vytváří technologie, které jsou „Stvořené pro život“. Bosch Group zahrnuje společnost Robert Bosch GmbH a přibližně 470 dceřiných a regionálních firem ve více než 60 zemích světa. Po započtení prodejních a servisních partnerů pokrývá globální vývojářská, výrobní a obchodní síť společnosti Bosch téměř všechny země. Bosch Group se svými více než 400 pobočkami po celém světě je od roku 2020 uhlíkově neutrální (Scope 1 a 2). V rámci toho byly v roce 2022 kompenzovány zbytkové emise ve výši 0,7 milionu tun CO₂ pomocí uhlíkových kreditů. Scope 1, 2, 3 je vykazováno podle GHG protokolu. Bosch zaměstnává 85 500 pracovníků v oblasti výzkumu a vývoje ve 136 lokalitách po celém světě a zhruba 44 000 softwarových inženýrů.

Více informací na www.bosch.com, www.bosch.cz, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.cz, twitter.com/BoschPress.

Stále hledáte něco?