Suche

Tisková informace #Mobility Solutions
Sdílet tiskovou informaci

Polovodiče – trh budoucnosti: Bosch roste rychleji než trh

electronica 2018

Hnací síla v automobilovém průmyslu

  • Jens Fabrowsky: „Pokud jde o polovodiče pro vozidla, máme jedinečnou výhodu: Bosch je jedinou společností, která je stejně doma jak v automobilovém, tak i polovodičovém průmyslu.“
  • Elektrifikace a automatizované řízení přispívají k růstu podnikání společnosti Bosch v oblasti polovodičů.
  • Každé nové vozidlo v sobě má v průměru devět čipů Bosch.
  • Na veletrhu electronica 2018 představil Bosch řadu inovací z oblasti polovodičů.
Pavel Roman

Pavel Roman >

X

Reutlingen, Německo – Už nějakou dobu platí, že se žádné auto neobejde bez polovodičů. Tyto drobné čipy jsou klíčovou technologií moderního světa a hlavními komponentami elektrických systémů – a to i ve vozidlech. Regulují hnací ústrojí a manipulaci s vozem, informují navigační systém, kterým směrem vozidlo míří, a v případě potřeby dávají airbagům signál k jejich aktivaci. Bosch vyrábí polovodiče již více než 45 let a je jedním z předních světových výrobců pro aplikace mobility. „Přes jejich dlouhou historii jsou polovodiče především budoucností. Tyto komponenty jsou pro moderní mobilitu klíčové a jen stěží si bez nich představíme současné automobily,“ říká Jens Fabrowsky, člen představenstva divize Bosch Automotive Electronics. V roce 2016 v sobě mělo celosvětově každé nově registrované vozidlo v průměru více než devět čipů Bosch. „Pokud jde o polovodiče pro automobily, máme jedinečnou výhodu: Bosch je jedinou společností, která je stejně doma jak v automobilovém, tak i polovodičovém průmyslu,“ uvádí Fabrowsky. V roce 2018 bylo každé nové vozidlo vybaveno polovodiči v hodnotě 370 dolarů (zdroj: ZVEI) a díky nárůstu elektrifikace a automatizace se očekává, že poptávka po čipech bude v příštích několika letech i nadále stoupat.

Obor číslo jedna: polovodiče pro automobilový průmysl

Celosvětově se hodnota trhu s polovodiči počítá v řádu miliard: společnost Gartner pro výzkum trhu očekává, že v roce 2018 dosáhnou tržby v oblasti polovodičů celosvětově 451 miliard dolarů. Jen do roku 2019 poroste tento trh ročně o více než 5 procent (zdroj: PwC). „Obchodování s polovodiči společnosti Bosch roste rychleji než trh,“ říká Fabrowsky. Oborem číslo jedna na trhu s polovodiči je výroba čipů pro vozidla. Bosch vyrábí inteligentní vozidla od roku 1970, kdy je začal vybavovat integrovanými obvody pro specifické aplikace (ASICs = Application-specific integrated circuits). Ve vozidlech jsou čipy vystaveny silným vibracím a extrémním teplotám, které se pohybují od teplot hluboko pod nulou až výrazně nad 100 stupňů Celsia. To vyžaduje vyšší nároky na odolnost těchto speciálních komponent. Vyvíjení polovodičů, které zvládnou odolávat takovému namáhání po celou dobu životnosti vozidla, je intenzivní proces. A právě tady Bosch těží ze své dvojí role: zatímco ostatní firmy jsou schopné zpracovávat z polovodičů shromážděné informace, Bosch umí uplatnit také svoje hluboké porozumění jejich fyzikálním principům a způsobu, jakým shromažďovat data a nakonec je integrovat do systémů vozidel. „Naše komplexní zkušenosti v oblasti polovodičů nám pomáhají nejen při vývoji nových automobilových funkcí, ale také při vylepšování samotných čipů,“ uvádí Fabrowsky. Bosch vlastní více než 1 500 patentů a patentových přihlášek na vývoj a výrobu svých polovodičů.

Elektromobilita a asistenční systémy pro řidiče zvyšují poptávku

Stávající portfolio polovodičů společnosti Bosch se zaměřuje na mikroelektromechanické systémy (MEMS = MicroElectroMechanical Systems), ASIC pro elektronické řídící jednotky vozidel a výkonové polovodiče. Bez posledně zmiňované položky by nebyly hybridní a elektrická vozidla, jelikož regulují elektromotor a zajišťují co nejefektivnější využívání baterie. „Výkonová elektronika hybridních a elektrických vozidel je pro Bosch hnací silou růstu,“ uvádí Fabrowsky. Vedle elektrifikace si díky silnému nárůstu poptávky po asistenčních systémech řidičů nachází svou cestu do automobilů stále více polovodičů s více a více funkcemi. Čipy s vestavěnou „inteligencí“, známé jako ASIC, jsou přizpůsobeny konkrétní aplikaci; například při signalizaci pro airbagy ve vozidle v případě nutnosti jejich aktivace. Tyto čipy řídí manipulaci s cílem zajistit nepřetržitě bezpečnou jízdu. Zesilují také měřený signál z radarových snímačů tak, aby varování o vzdálenosti fungovalo spolehlivě po celou dobu. „Rozvoj asistenčních systémů a automatizovaného řízení je možný pouze díky pokroku v mikroelektronice,“ říká Fabrowsky. Mikroelektromechanické systémy Bosch (MEMS) jsou smyslovými orgány moderních vozidel. Řídicí jednotky poskytují vozidlu důležité informace týkající se jejich manipulace, jako je například brzdění a zrychlení vozidla nebo kluzká vozovka. Elektronický stabilizační program (ESP) využívá tyto informace k tomu, aby udržel vozidla, nákladní automobily a dokonce i motocykly bezpečně v jízdní dráze a ve správném pruhu.

MEMS senzory informují běžce o spálených kaloriích

Jako klíčová technologie pro Internet věcí (IoT = Internet of Things) se použití polovodičů Bosch pohybuje daleko za hranicemi vozidel. Senzory Bosch jsou ve více než polovině chytrých telefonů po celém světě a jsou nepostradatelné u fitness náramků, dronů, herních konzolí a aplikací pro chytré domácnosti. Pokud jde o MEMS senzory, je Bosch zároveň průkopníkem a předním světovým výrobcem. Před více než 20 lety tento dodavatel technologií a služeb sám vyvinul proces výroby polovodičů, po celém světě známý jako „Bosch Process“.

Jedna miliarda eur pro jeden z nejvyspělejších evropských závodů na výrobu křemíkových destiček

Bosch podporuje svou strategii růstu v oblasti polovodičů největší jednorázovou investicí v historii společnosti: společnost investovala přibližně jednu miliardu eur do nového závodu na křemíkové destičky v Drážďanech, ve kterém by se měly začít od roku 2021 vyrábět 300 mm destičky. V porovnání se zavedenou výrobou menších 150 a 200 mm destiček lze s touto 300 mm technologií dosáhnout mnohem většího efektu z hlediska úspor. Ve vysoce automatizované výrobě čipů, na pozicích plánování, řízení a kontroly výroby bude pracovat na 700 zaměstnanců. Po závodě v Reutlingenu bude závod v Drážďanech druhým závodem společnosti Bosch na výrobu křemíkových destiček v Německu. Cílem společnosti je rozšířit výrobní kapacitu a nadále tak zvyšovat svou konkurenceschopnost na světových trzích.

Kontakt pro novináře:
Annett Fischer
Tel.: +49 (711) 811-6286
E-mail: Annett.Fischer@de.bosch.com
Twitter: @Annett__Fischer

Mobility je největší obchodní oblastí Bosch Group. V roce 2022 vygenerovala 60 % provozního obratu ve výši 52,6 miliard eur. Díky tomu je Bosch Group jedním z největších dodavatelů automobilového průmyslu. Mobility sleduje vizi mobility, která je bez nehod, bez emisí a bez stresu, a spojuje odborné znalosti skupiny v oblastech automatizace, elektrifikace a konektivity. Pro zákazníky jsou tak výsledkem integrovaná řešení mobility. Mezi hlavní obchodní oblasti patří: Vstřikovací technika a vedlejší agregáty pro spalovací motory, rozmanitá řešení pro elektrifikaci pohonu, bezpečnostní systémy pro automobily, asistenční systémy a funkce pro automatizované řízení, technika pro uživatelsky přívětivé informační a zábavní systémy a komunikaci přesahující rámec vozidla, servisní koncepty, jakož i technika a služby pro obchod s motorovými vozidly. Bosch přinesl důležité inovace v automobilové technice, například elektronické řízení motoru, stabilizační systém ESP nebo systém přímého vstřikování nafty common rail.

Bosch Group je předním mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. Společnost celosvětově zaměstnává zhruba 421 000 zaměstnanců (stav k 31. 12. 2022). Obrat firmy za rok 2022 dosáhl podle předběžných výsledků hodnoty 88,2 miliard eur. Činnost Bosch Group se dělí do čtyř obchodních oblastí: Mobility, Průmyslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Jako přední společnost v oblasti Internetu věcí, Bosch nabízí inovativní řešení pro chytré domácnosti, chytrá města, propojenou mobilitu a propojený průmysl. Využívá svých znalostí senzorových technologií, softwaru a služeb, také svůj vlastní IoT cloud k tomu, aby zákazníkům nabídnul propojená řešení napříč oblastmi – a to z jediného zdroje. Strategickým cílem skupiny Bosch je usnadnit propojený život pomocí produktů a řešení, které buď obsahují umělou inteligenci (AI), nebo byly vyvinuty či vyrobeny s její pomocí. Bosch zlepšuje kvalitu života na celém světě díky výrobkům a službám, které jsou inovativní a budí nadšení. Stručně řečeno, Bosch vytváří technologie, které jsou „Stvořené pro život“. Bosch Group zahrnuje společnost Robert Bosch GmbH a přibližně 470 dceřiných a regionálních firem ve více než 60 zemích světa. Po započtení prodejních a servisních partnerů pokrývá globální vývojářská, výrobní a obchodní síť společnosti Bosch téměř všechny země. Bosch Group se svými více než 400 pobočkami po celém světě je od roku 2020 uhlíkově neutrální (Scope 1 a 2). V rámci toho byly v roce 2022 kompenzovány zbytkové emise ve výši 0,7 milionu tun CO₂ pomocí uhlíkových kreditů. Scope 1, 2, 3 je vykazováno podle GHG protokolu. Bosch zaměstnává 85 500 pracovníků v oblasti výzkumu a vývoje ve 136 lokalitách po celém světě a zhruba 44 000 softwarových inženýrů.

Více informací na www.bosch.com, www.bosch.cz, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.cz, twitter.com/BoschPress.

Stále hledáte něco?