Suche

Tisková informace #Mobility Solutions
Sdílet tiskovou informaci

Bosch přináší na silnice celosvětově první zahnutý přístrojový panel

Zahnutý přístrojový panel

Světová premiéra pro „Innovision Cockpit“ nového Volkswagen Touareg

  • Prezident divize Steffen Berns: „S prvním zahnutým přístrojovým panelem přináší Bosch do kokpitu vozidla novou dimenzi.“
  • Větší volnost: Digitální uspořádání kokpitu příští generace.
  • Větší bezpečnost: Spolehlivé rozeznání informací i v okrajových částech displeje.
  • Více možností: S novým ovládáním displeje si řidiči automobilů sami určují, co se bude na přístrojovém panelu zobrazovat.
Pavel Roman

Pavel Roman >

X

Hildesheim – Tomu se říká velkolepý úspěch. Bosch přináší do kokpitu sériových vozidel celosvětově první zahnutý přístrojový panel. To, co do našich obývacích pokojů a smartphonů dorazilo už dávno, přichází nyní jako první svého druhu také na silnice. „Časy plochých ukazatelů v autech jsou minulostí. S prvním zahnutým přístrojovým panelem přináší Bosch do kokpitu vozidla novou dimenzi,“ říká Steffen Berns, prezident divize Car Multimedia. Svou premiéru slaví zahnutý („curved“) přístrojový panel pro Innovision Cockpit nového VW Touareg. Volkswagen tak mění analogová zobrazení za displejem za libovolně konfigurovatelný zahnutý displej s vysokým rozlišením. Na přání zobrazí velkoplošné navigační mapy, informace o jízdě nebo status asistenčních systémů – podle toho, co chce řidič zrovna vidět. Tajemství ostrosti a kontrastu zobrazení na displeji spočívá v novém výrobním procesu, s nímž přístrojový panel odráží i při osvětlení slunečním zářením až čtyřikrát méně světla.

Větší bezpečnost, více prostoru, větší volnost

Dnes už každý ví, že země není placatá. To, že ani displeje v automobilech už nemusí být ploché, dokazuje Bosch svým všestranným digitálním a zahnutým přístrojovým panelem. Jeho zahnutí se řídí přirozeným zakřivením oka. Řidič tak například výrazně lépe vnímá i kontrolky a výstražné signály v okrajové části displeje. Oproti známým zahnutým obrazovkám z obývacích pokojů má tak i něco navíc: tam může sedět vždy jen jeden divák v optimálním úhlu. V automobilu se oproti tomu zahnutý přístrojový panel přizpůsobí vždy optimálně na pohled řidiče. „Zahnutý přístrojový panel znamená pro řidiče automobilů větší komfort a větší bezpečnost. Zároveň mají výrobci automobilů větší volnost a místo při uspořádání kokpitu,“ říká Berns. Výrobci totiž chtějí v kokpitu stále více upouštět od mechanických spínačů, tlačítek a ovládačů. Naopak velké monitory jsou na seznamu požadavků úplně nahoře – tak jako i zahnutý přístrojový panel Bosch. Ten na jedné ploše spojuje velké množství digitálních ukazatelů a vyžaduje přitom téměř o dva centimetry menší místo než nezahnutý displej srovnatelné velikosti.

„Přej si něco“ v kokpitu

Tachometr, navigační mapy a telefonní seznam: řidič si zcela sám podle jízdní situace a osobních preferencí určí, jaký obsah se zobrazí na přístrojovém panelu s úhlopříčkou displeje přibližně 31 centimetrů (12,3 palce). O to se stará inteligentní řízení, které se – pro řidiče skryté – ukrývá v řídicí jednotce za kokpitem. To určuje, že se řidiči zobrazí vždy přesně ten obsah, který chce mít právě na očích. Řidič si vybírá například mezi detailními údaji o aktuální jízdě, navigační mapou, telefonními kontakty nebo detaily o playlistu, který se právě přehrává. Každou informaci je možné zobrazit buď celoplošně na celém displeji, nebo v kombinaci s jiným obsahem. Takže pokud si chcete například vedle klasického ukazatele tachometru zároveň zobrazit silniční mapu navigace a ještě svůj telefonní seznam, pohodlně toto nastavíte na multifunkčním volantu nebo na dotykové obrazovce informačního systému. Je také možné cílené zoomování navigační mapy přímo v přístrojovém panelu – to je další novinka, která se poprvé využila v Innovision Cockpit VW Touareg.

Čtyřikrát menší oslnění

Vibrace, teplotní výkyvy, poruchovost: nároky na displeje v automobilech ve věcech kvality a robustnosti jsou vysoké. K tomu se přidává ještě skutečnost, že řidič musí také informace na monitoru spolehlivě rozeznat, dokonce i tehdy, když slunce svítí přímo na displej vozidla. U nového zahnutého přístrojového panelu Bosch se tedy využívá speciální výrobní postup: ten doposud u rovných displejů zajišťoval kontrastní zobrazení i v jasném okolním světle. Nyní se tento postup poprvé využije i pro zahnutý displej do kokpitů vozidel. U optického bondingu – tak se tento postup nazývá – se displej a skleněné zakrytí lepí přímo na sebe. Díky tomuto perfektnímu spojení dvou komponent odráží přístrojový panel až čtyřikrát méně světla. Pro řidiče to znamená, že prakticky nedochází k jeho oslnění a zobrazení na displeji jsou kontrastní a jasné jak při vystavení přímému slunečnímu záření, tak i za tmy.

Kontakt pro novináře:
Annett Fischer
Tel.: +49 (711) 811-6286
E-mail: Annett.Fischer@de.bosch.com
Twitter: @Annett__Fischer

Mobility je největší obchodní oblastí Bosch Group. V roce 2022 vygenerovala 60 % provozního obratu ve výši 52,6 miliard eur. Díky tomu je Bosch Group jedním z největších dodavatelů automobilového průmyslu. Mobility sleduje vizi mobility, která je bez nehod, bez emisí a bez stresu, a spojuje odborné znalosti skupiny v oblastech automatizace, elektrifikace a konektivity. Pro zákazníky jsou tak výsledkem integrovaná řešení mobility. Mezi hlavní obchodní oblasti patří: Vstřikovací technika a vedlejší agregáty pro spalovací motory, rozmanitá řešení pro elektrifikaci pohonu, bezpečnostní systémy pro automobily, asistenční systémy a funkce pro automatizované řízení, technika pro uživatelsky přívětivé informační a zábavní systémy a komunikaci přesahující rámec vozidla, servisní koncepty, jakož i technika a služby pro obchod s motorovými vozidly. Bosch přinesl důležité inovace v automobilové technice, například elektronické řízení motoru, stabilizační systém ESP nebo systém přímého vstřikování nafty common rail.

Bosch Group je předním mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. Společnost celosvětově zaměstnává zhruba 421 000 zaměstnanců (stav k 31. 12. 2022). Obrat firmy za rok 2022 dosáhl podle předběžných výsledků hodnoty 88,2 miliard eur. Činnost Bosch Group se dělí do čtyř obchodních oblastí: Mobility, Průmyslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Jako přední společnost v oblasti Internetu věcí, Bosch nabízí inovativní řešení pro chytré domácnosti, chytrá města, propojenou mobilitu a propojený průmysl. Využívá svých znalostí senzorových technologií, softwaru a služeb, také svůj vlastní IoT cloud k tomu, aby zákazníkům nabídnul propojená řešení napříč oblastmi – a to z jediného zdroje. Strategickým cílem skupiny Bosch je usnadnit propojený život pomocí produktů a řešení, které buď obsahují umělou inteligenci (AI), nebo byly vyvinuty či vyrobeny s její pomocí. Bosch zlepšuje kvalitu života na celém světě díky výrobkům a službám, které jsou inovativní a budí nadšení. Stručně řečeno, Bosch vytváří technologie, které jsou „Stvořené pro život“. Bosch Group zahrnuje společnost Robert Bosch GmbH a přibližně 470 dceřiných a regionálních firem ve více než 60 zemích světa. Po započtení prodejních a servisních partnerů pokrývá globální vývojářská, výrobní a obchodní síť společnosti Bosch téměř všechny země. Bosch Group se svými více než 400 pobočkami po celém světě je od roku 2020 uhlíkově neutrální (Scope 1 a 2). V rámci toho byly v roce 2022 kompenzovány zbytkové emise ve výši 0,7 milionu tun CO₂ pomocí uhlíkových kreditů. Scope 1, 2, 3 je vykazováno podle GHG protokolu. Bosch zaměstnává 85 500 pracovníků v oblasti výzkumu a vývoje ve 136 lokalitách po celém světě a zhruba 44 000 softwarových inženýrů.

Více informací na www.bosch.com, www.bosch.cz, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.cz, twitter.com/BoschPress.

Stále hledáte něco?