Suche

Tisková informace #Propojená mobilita
Sdílet tiskovou informaci

Automatizované, propojené a elektrifikované: Bosch nachází nové cesty v nákladní dopravě

Inovace Bosch budou k vidění na IAA 2018

  • Nákladní doprava zítřka bude bez nehod, bez stresu a bez emisí
  • Propojené služby zjednodušují život řidičům nákladních automobilů a specialistům na logistiku
  • Asistenční systémy řidičů nákladních vozidel zajišťují vyšší bezpečnost na silnicích
  • Efektivnější nákladní automobily díky novým hnacím ústrojím
Pavel Roman

Pavel Roman >

X

Hannover a Stuttgart, Německo – Snižování nákladů, zlepšování logistických řetězců a usnadnění života řidičů: Bosch zlepšuje efektivitu a bezpečnost v logistice technologií k automatizaci, propojení a elektrifikaci nákladních vozidel. Na 67. ročníku IAA Commercial Vehicles v Hannoveru představuje dodavatel technologií a služeb inovace pro nákladní dopravu zítřka. Bosch můžete nalézt na stánku A01 v hale 16.

Nové propojené služby zjednodušují život řidičům nákladních automobilů a specialistům na logistiku

Platforma k propojení cloudových služeb: Bosch využívá novou platformu k propojení nákladních vozidel po celou dobu jejich životnosti, během které poskytuje technologický základ pro cloudové služby, jako je prediktivní diagnostika a bezdrátové aktualizace softwaru over-the-air. Platforma má dvě hlavní složky: základní softwarový modul je zabezpečené komunikační rozhraní mezi vozidlem, cloudem a službami, zatímco modul ke správě dat umožňuje výrobcům nákladních vozidel nebo správcům vozového parku organizovat údaje o vozidle, analyzovat je a udržovat software vozidla průběžně aktualizovaný.

Prediktivní diagnostika: Prostoje vozidla jsou obvykle neplánované a zejména v případě nákladních vozidel to má často za následek významné ekonomické škody. Prediktivní diagnostika od Bosch registruje a vyhodnocuje stavy komponent a systémů vozidla a nepřetržitě je odesílá do cloudu. Na základě těchto údajů je možné poruchy často předvídat a řešit je tak předem. To snižuje náklady na údržbu a servis nákladních vozidel a nižší počet poruch zvyšuje míru jejich dostupnosti.

Elektronický horizont: V budoucnu bude elektronický horizont chytřejší s každou jízdou. Tato služba vychází z map s vysokým rozlišením s topografickými údaji pro plánovanou trasu. Management motoru a převodovky následně tyto údaje zohledňují při volbě nejefektivnější možné strategii řízení a dále snižují spotřebu. Elektronický horizont je již k dispozici několik let, avšak nyní jej Bosch vylepšuje. V budoucnu bude funkce určovat, zda informace uložené v mapě souhlasí se skutečnými podmínkami na silnici. Pokud například kamera vozidla detekuje značku omezení rychlosti na silnici, která uvádí omezení na 30 km/h, avšak mapa uvádí 50 km/h, navigační systém nákladního vozidla se naučí novou rychlost. V budoucnu bude tato informace sdílena s ostatními nákladními automobily prostřednictvím cloudu. Chytrý elektronický horizont je připraven k uvedení do výroby počátkem roku 2019.

Monitorování nákladu: Kde je moje zboží teď a jak se má? To jsou otázky, které si pokládají jak specialisté na logistiku, tak zákazníci. Transport Data Logger od Bosch poskytuje odpovědi a zprůhledňuje dodavatelský řetězec zboží. Malá krabička o ploše asi 10 centimetrů čtverečních s integrovanými senzory monitoruje přepravu citlivého zboží a měří během přepravy teplotu, vlhkost náklon a otřesy. Naměřené hodnoty jsou následně zobrazeny v aplikaci pro chytrý telefon nebo tablet a zdokumentovány. Při překročení některých hodnot spustí aplikace poplach a potenciální poškozené zboží je tak možné zajistit včas a dokonce i určit osobu, která je za poškození zodpovědná.

Centrální brána: Centrální brána řídí výměnu údajů mezi ECU ve vozidlech a okolním světem napříč všemi sběrnicovými systémy, a je tedy hlavním komunikačním uzlem pro propojená nákladní vozidla. Moderní přenosové a šifrovací technologie zajišťují vysokou míru bezpečnosti výměny údajů. Zamezují neoprávněnému přístupu do sítě vozidel pomocí firewallů nebo systémů detekce narušitelů vyvinutých dceřinými společnostmi ETAS a ESCRYPT společnosti Bosch.

Digitální boční zrcátka a displeje zlepšují zážitek z jízdy a zvyšují bezpečnost

Digitální boční zrcátka: Kamerový systém digitálních zrcátek vyvinutý společnostmi Bosch a Mekra Lang pro boční zpětná zrcátka vstoupí do výroby v roce 2019. Nahradí dvě velká zrcátka na vnější straně kabiny vozidla za video senzory, které snižují aerodynamický odpor a snižují spotřebu paliva až o 2 procenta. Obrázky z kamer jsou zobrazovány v reálném čase na monitorech s vysokým rozlišením v kabině řidiče. Systém upravuje zobrazení na monitoru podle situace: dlouhý pohled na dálnici, široký zorný úhel v městském provozu a vysoký kontrast při jízdě v noci. A díky kamerovému systému EasyFit od Bosch je možné stávající vozové parky nákladních vozidel digitálními bočními zrcátky dovybavit. Systém vychází ze čtyř kamer s ultra širokým zorným úhlem, které zobrazují 360° úhel pohledu z bezprostředního okolí vozidla.

Digitální přístrojová deska: K zajištění snadného a nerušivého provozu stále se rozšiřujících propojení, asistentů řidiče a funkcí infotainmentu v nákladních vozidlech přináší Bosch digitální přístrojové desky do kokpitu. Kromě běžného ukazatele rychlosti jízdy bude displej zobrazovat informace o funkci, grafiku plánování trasy a snímky z couvací kamery nebo zařízení s nočním viděním, jejichž priorita bude nastavena podle jízdní situace. Řidičům jsou zobrazovány vždy přesně ty informace, které v daný okamžik potřebují, což snižuje složitost a umožňuje jim se soustředit zcela na řízení.

Asistenční systémy řidiče zvyšují požitek z jízdy a zvyšují bezpečnost nákladních vozidel

Upozornění na odbočení: Zejména v centrech měst musí řidiči nákladních vozidel sledovat dopravu, semafory a dopravní značky, a současně s tím dávat pozor na chodce a cyklisty. V budoucnu jim bude upozornění na odbočení pomáhat s vyhýbacími manévry za složitých situací. Radarové senzory detekují přecházející chodce a cyklisty v dostatečném předstihu a varují řidiče nákladních vozidel o hrozící srážce, kteří tak mají možnost rychle brzdit nebo provést vyhýbací manévr.

Rozpoznání mrtvého bodu: Ať již ve městě nebo na dálnici je často pro řidiče nákladních vozidel obtížné udržovat si přehled o dění po stranách jejich vozu a úhlopříčně za nimi. Rozpoznání mrtvého úhlu využívá radarové senzory k monitorování okolí vedle vozidla, k detekování ostatních uživatelů silnic a k varování řidiče. Tato funkce rovněž varuje řidiče o bezprostřední srážce v případě změny jízdního pruhu.

Prediktivní nouzové brzdění: Systémy pro automatické nouzové brzdění pro nákladní vozidla jsou povinná v zemích EU od podzimu 2015 pro všechny nákladní automobily s hrubou hmotností vozidla překračující 8 tun. Řešení od Bosch využívá kombinaci víceúčelové kamery a radarového senzoru, které jsou nainstalované na přední straně nákladního vozidla. Radarový senzor detekuje předměty před vozidlem a určuje jejich rychlost a jejich polohu vzhledem k vozidlu. Hrozí-li riziko kolize, systém řidiče upozorní. Pokud řidič nereaguje, systém automaticky spouští manévr nouzového brzdění.

Asistenti jízdy v jízdním pruhu: Asistenti využívají údaje z kamery k zajištění, aby nákladní automobil neúmyslně neopustil svůj jízdní pruh. Varování před opuštěním jízdního pruhu upozorní řidiče na nebezpečí opuštění jízdního pruhu například vibrací volantu. Asistent jízdy v jízdním pruhu udržuje vozidlo v jízdním pruhu prováděním drobných zásahů do řízení.

Systémy řízení Bosch pro nákladní vozidla ukazují cestu vpřed

Servotwin: Systém elektrohydraulického řízení Bosch Servotwin zvyšuje účinnost a vybavení těžkých nákladních vozidel. Nabízí na rychlosti závislou podporu řízení a spotřeba paliva je nižší než u čistě hydraulického řízení. Díky elektronickému rozhraní je systém řízení současně základem pro asistenční funkce řidiče, jako například asistenta jízdy v jízdním pruhu nebo kompenzaci bočního větru. Systém řízení najde uplatnění v mnoha oblastech, včetně v samořídícím Actros od Mercedes-Benz.

Řízení zadní nápravy: Systém elektrického řízení zadní nápravy (eRAS = electric rear-axle steering system) umožňuje nákladním vozidlům se třemi nebo více nápravami využívat přední a zadní nápravy k řízení. Díky tomu se poloměr otáčení zmenšuje a snižuje se opotřebení pneumatik. Na základě úhlu natočení kol přední nápravy přenášeného sběrnicí CAN systém řízení určuje optimální úhel natočení kol zadní nápravy. Po projetí zatáčky systém rovněž provede vyrovnání kol. eRAS spotřebovává energii pouze až tehdy, když dochází k řízení vozidla.

Bosch elektrifikuje nákladní vozidla

Nákladní tříkolka se 48V hnací jednotkou: Lehké elektromobily na dvou, třech nebo čtyřech kolech hrají stále se zvyšující roli v rychlé a flexibilní přepravě zboží ve městech. 48V hnací mechanismus od Bosch se rovněž používá k napájení nákladních tříkolek, které dopravní služby využívají k dopravě dopisů a balíků v poslední míli na cílové adresy ve městech.

Nákladní elektrokola: Nákladní elektrokola berou města útokem a díky nim je doprava potravin a malých zásilek rychlá a flexibilní. Hnací mechanismus elektrokola Performance Line od Bosch pohání nákladní kola při maximálním krouticím momentu 63 Nm, což zaručuje výkonný start, a to i v kopcovitých oblastech města. Díky druhé baterii a za příznivých podmínek je na těchto kolech možné urazit až 180 km – i při naložení. Nyon, palubní počítač, vyhledá nejrychlejší trasu a zobrazuje uživatelům aktuální čas, rychlost, doporučenou změnu převodu, dojezd, vzdálenost a aktuální stav nabití baterie.

Elektrická náprava přívěsu: Díky elektrické nápravě již při brzdění nedochází ke ztrátě energie, ale k jejímu ukládání do vysokonapěťové baterie, odkud je možné ji znovu použít pro celou řadu aplikací, jako například provozní chlazení kompresorů přívěsů nebo jako dodatečný zdroj při spouštění stavebních vozidel. V porovnání s běžnými dieselovými hnacími jednotkami přívěsu dokáže elektrická náprava přívěsu ušetřit ročně až 9000 litrů paliva. Rovněž usnadňují dálkově řízené elektrické řízení, například v prostorách dopravních společností nebo v přístavech. K jejich implementaci dodává Bosch osvědčené díly, které jsou kompaktní a snadno dostupné, jako například invertor, související ECU a řídicí jednotku vozidla. K dispozici je samostatný motorový generátor určený k instalaci jako celý elektromotor nebo je možné na nápravu integrovat jednotlivé aktivní komponenty – rotor, stator a resolver (vysílač úhlového otočení).

Management tepla u elektromobilů: Bosch využívá inteligentní management tepla ke zvýšení dojezdu elektromobilů až o 25 procent, protože selektivní distribuce teploty v baterii zlepšuje její účinnost. Systém managementu tepla Bosch rovněž umožňuje jednotlivým komponentům hnací jednotky pracovat v rámci svého optimálního rozpětí teplot a systém vždy směruje teplo a chlad do interiéru elektromobilů všude tam, kde jsou zapotřebí.

Bosch zvyšuje účinnost hnací jednotky pro nákladní automobily

Zpracování výfukových plynů: Systémy vstřikování AdBlue ve spojení s katalyzátory selektivní katalytické redukce (SCR = selective catalytic reduction) podporují komplexní zpracování výfukových plynů. To hraje hlavní roli při dodržování zákonných emisních limitů výfukových plynů nákladními vozidly. Dávkovací systém Denoxtronic 2.2 evo nabízí možnosti flexibilní konfigurace a úsporami paliva se rychle vyplácí. Pro lehké užitkové vozy nabízí Bosch mimořádně kompaktní verzi Denoxtronic 6-5. Verze 6-HD s dávkováním až 15 kg/h je zvláště vhodná pro vysoce výkonné motory u těžkých nákladních vozidel.

Modulární systém common-rail: Modulární vstřikovací systém common-rail (CRSN = common-rail injection system) pro nákladní vozidla a využití mimo dálnice zaručuje účinný přívod paliva do dieselových motorů. Využít jej je možné v sestavených komponentech v různých konfiguracích až do osmi válců a s výkonem až 850 kW. V závislosti na segmentu a trhu je systém schopen vydržet až 1,6 miliónu kilometrů v dálničním provozu nebo 15 000 provozních hodin mimo dálnice. V porovnání s konvenčními systémy dokáže snížit spotřebu paliva až o 1 procento – u těžkého nákladního vozidla to odpovídá úsporám až 450 litrů nafty za rok. Systém je také určen k elektrifikaci hnací jednotky.

Základní systém common-rail: Základní systémy common-rail se systémovým tlakem až 2000 bar pro střední a těžká nákladní vozidla, ale i pro jízdy mimo dálnice, jsou dokonale uzpůsobené požadavkům rozvíjejících se trhů. Kromě jiného systém obsahuje široké produktové spektrum olejem mazaných čerpadel a základních vstřikovačů, a protože je standardizovaný, je systémová integrace, kalibrace a validace u nových aplikací rychlá a účinná.

Variabilní olejové čerpadlo: Stávající olejová čerpadla fungují při neměnném tlaku oleje a zajišťují tak trvalé mazání motoru a chlazení pístů. Nové řešení Bosch pro nákladní automobily dokáže upravit zdvihový objem, a tak za každé situace přivádí naprosto přesné požadované množství oleje. Díky tomu vyžaduje v určitých fázích provozu méně kroutivého momentu a spotřeba paliva je tak až o 1 procento nižší. Variabilní olejové čerpadlo vychází z principu využívajícího několik lopatek a je k dispozici ve třech verzích: s olejovou vanou, v kompaktní přední verzi a jako kryt motoru.

Hnací mechanismy na zemní plyn: Předpovědi pro globální trh na nadcházející léta uvádějí dvojciferný nárůst u vozidel na zemní plyn, a to zejména díky jejich nižším emisím oxidu uhličitého a částic v porovnání s kapalnými palivy, a díky skutečnosti, že tato vozidla jezdí méně hlučně. Portfolio Bosch zahrnuje ECU, komponenty pro vstřikování paliva a management vzduchu, a celou řadu senzorů. Tyto komponenty jsou výkonné a kompaktní a v praxi se osvědčují již mnoho let.

Bosch proměňuje oddíly pro cestující v autobusech na centra zábavy

Série zábavních systémů pro autobusy: Nová série zábavních systémů pro autobusy od společnosti Bosch přináší moderní multimédia a propojenou technologii do segmentu autobusů. Všechny systémové komponenty, jako například monitory s vysokým rozlišením a centrální palubní deska, jsou propojeny prostřednictvím Ethernet AVB. AVB je zkratkou pro audio/video můstek – přenosovou technologii, která zaručuje nepřerušené a synchronizované audio-video podání v automobilovém segmentu, a to i u filmů ve vysokém rozlišení (HD). Nové vedení Ethernet je zvláště lehké a šetří cenný instalační prostor ve vozidle.

Palubní deska pro autobusy: Centrální palubní deska pro autobusy umožňuje řidičům autobusů vidět všechny důležité informace jako na dlani, zatímco dotyková obrazovka jim umožňuje ovládat integrované navigační mapy a zábavu v oddíle pro cestující, a integrace mySPIN pro chytré telefony poskytuje přístup k aplikacím. Všechny funkce je možné také ovládat hlasem a telefonní volání je možné si vyřídit pomocí integrovaného hands-free zařízení.

Fotografie: #419930, #419933, #419936, #419942, #546312, #1092493, #1235165, #1285607, #1285611, #1404248, #1404249, #1404259, #1405104, #1405785, #1435834

Kontakt pro novináře:

Jörn Ebberg, Tel.: +49 711 811-26223, Twitter: @joernebberg

Inga Ehret, Tel.: +49 711 811-16476

Annett Fischer, Tel.: +49 711 811-6286, Twitter: @Annett__Fischer

Mobility je největší obchodní oblastí Bosch Group. V roce 2022 vygenerovala 60 % provozního obratu ve výši 52,6 miliard eur. Díky tomu je Bosch Group jedním z největších dodavatelů automobilového průmyslu. Mobility sleduje vizi mobility, která je bez nehod, bez emisí a bez stresu, a spojuje odborné znalosti skupiny v oblastech automatizace, elektrifikace a konektivity. Pro zákazníky jsou tak výsledkem integrovaná řešení mobility. Mezi hlavní obchodní oblasti patří: Vstřikovací technika a vedlejší agregáty pro spalovací motory, rozmanitá řešení pro elektrifikaci pohonu, bezpečnostní systémy pro automobily, asistenční systémy a funkce pro automatizované řízení, technika pro uživatelsky přívětivé informační a zábavní systémy a komunikaci přesahující rámec vozidla, servisní koncepty, jakož i technika a služby pro obchod s motorovými vozidly. Bosch přinesl důležité inovace v automobilové technice, například elektronické řízení motoru, stabilizační systém ESP nebo systém přímého vstřikování nafty common rail.

Bosch Group je předním mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. Společnost celosvětově zaměstnává zhruba 421 000 zaměstnanců (stav k 31. 12. 2022). Obrat firmy za rok 2022 dosáhl podle předběžných výsledků hodnoty 88,2 miliard eur. Činnost Bosch Group se dělí do čtyř obchodních oblastí: Mobility, Průmyslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Jako přední společnost v oblasti Internetu věcí, Bosch nabízí inovativní řešení pro chytré domácnosti, chytrá města, propojenou mobilitu a propojený průmysl. Využívá svých znalostí senzorových technologií, softwaru a služeb, také svůj vlastní IoT cloud k tomu, aby zákazníkům nabídnul propojená řešení napříč oblastmi – a to z jediného zdroje. Strategickým cílem skupiny Bosch je usnadnit propojený život pomocí produktů a řešení, které buď obsahují umělou inteligenci (AI), nebo byly vyvinuty či vyrobeny s její pomocí. Bosch zlepšuje kvalitu života na celém světě díky výrobkům a službám, které jsou inovativní a budí nadšení. Stručně řečeno, Bosch vytváří technologie, které jsou „Stvořené pro život“. Bosch Group zahrnuje společnost Robert Bosch GmbH a přibližně 470 dceřiných a regionálních firem ve více než 60 zemích světa. Po započtení prodejních a servisních partnerů pokrývá globální vývojářská, výrobní a obchodní síť společnosti Bosch téměř všechny země. Bosch Group se svými více než 400 pobočkami po celém světě je od roku 2020 uhlíkově neutrální (Scope 1 a 2). V rámci toho byly v roce 2022 kompenzovány zbytkové emise ve výši 0,7 milionu tun CO₂ pomocí uhlíkových kreditů. Scope 1, 2, 3 je vykazováno podle GHG protokolu. Bosch zaměstnává 85 500 pracovníků v oblasti výzkumu a vývoje ve 136 lokalitách po celém světě a zhruba 44 000 softwarových inženýrů.

Více informací na www.bosch.com, www.bosch.cz, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.cz, twitter.com/BoschPress.

Stále hledáte něco?