Suche

Tisková informace #Mobility Solutions
Sdílet tiskovou informaci

Automatizované řízení ve městě: Bosch a Daimler sází na AI platformu od Nvidia

  • Bosch a Daimler používají AI procesory a software platformy Drive Pegasus od americké společnosti Nvidia, zaměřující se na výpočetní technologie.
  • Plně automatizované řízení bez řidiče ve městě si vyžaduje všestrannou, redundantní systémovou architekturu a maximální úroveň funkčního zabezpečení.
  • Algoritmy pro pohyb vozidla tvoří Bosch a Daimler pomocí strojového učení.
  • Soubor řídících jednotek pro automatizované řízení v městském provozu zvládá stovky bilionů výpočetních operací za sekundu.
Pavel Roman

Pavel Roman >

X

Stuttgart – Automatizovaná vozidla jsou komplexní jezdící počítače. Tento výrok platí zejména tehdy, když se mají samostatně pohybovat také v městském provozu a s využitím velkého množství růžných senzorů prostředí. Při své spolupráci zaměřené na vysoce automatizované řízení bez řidiče nyní společnosti Bosch a Daimler definovaly nezbytnou výpočetní sílu pro svůj řídicí systém. K tomu si tito partneři vybrali jako dodavatele potřebné platformy umělé inteligence (artificial inteligence = AI) americkou společnost Nvidia zaměřující se na výpočetní technologie. AI je důležitým stavebním prvkem souboru několika jednotlivých řídících jednotek pro plně automatizovaná vozidla bez řidiče. K objemu dodávky od Nvidia patří kromě takzvané platformy Drive Pegasus s výkonnými AI procesory také operační software. V něm se pomocí strojového učení zpracovávají algoritmy pro pohyb vozidla vytvořené společnostmi Bosch a Daimler. Soubor řídících jednotek dosahuje celkové výpočetní kapacity v řádu stovek bilionů výpočetních operací za sekundu. To odpovídá výkonu minimálně šesti propojených, vysoce moderních počítačových stanic. Kromě toho mohou Bosch a Daimler využívat kompetence Nvidia při vývoji platformy.

Vyhodnocení údajů ze senzorů probíhá ve zlomcích sekundy

Automatizované řízení ve městě si vyžaduje všestrannou, redundantní systémovou architekturu a maximální úroveň funkčního zabezpečení. Tyto požadavky musí splňovat i soubor řídících jednotek, na který při automatizovaném řízení ve městě připadá ohromné množství práce. Zde se například spojují všechny informace z různých senzorů prostředí s radarovou, video, lidarovou a ultrazvukovou technikou. Jeden video senzor, jako třeba stereo videokamera Bosch, vytvoří například jen za jeden ujetý kilometr 100 gigabytů dat. Soubor řídících jednotek spojuje data ze všech senzorů prostředí – čemuž se říká fúze senzorových dat –, ve zlomcích sekundy je vyhodnotí a v návaznosti na to naplánuje dráhu vozidla. To je srovnatelné s rychlostí podnětu bolesti u člověka, který potřebuje něco mezi 20 až 500 milisekundami k tomu, aby se dostal do mozku. Bosch a Daimler přináší do vývoje funkčně zabezpečených systémů dlouholeté zkušenosti. Pro dosažení maximální bezpečnosti a spolehlivosti se provádějí nezbytné výpočetní operace paralelně v různých spínacích obvodech. V nepravděpodobném případě poruchy tak lze bleskově využít tyto paralelní výsledky výpočtů.

Integrace souboru řídících jednotek do chladícího okruhu baterií

Kvůli vysoké výpočetní kapacitě a velkému množství prováděných výpočetních operací se musí soubor řídících jednotek chladit. Bosch a Daimler proto vytvořili efektivní koncept chlazení, založený na chlazení kapalinou. Jako výrobce cílových vozidel pro společně vyvíjený systém řízení pro vysoce automatizované řízení bez řidiče v městském prostředí plánuje Mercedes-Benz vozidla poháněná elektrickými bateriemi. Ta již mají integrovaný chladicí systém, což pro inženýry znamená, že skrze zabudování souboru řídících jednotek do pokročilých chladících okruhů baterií mohou využívat tuto technologii naplno.

Zaměstnanci společností Bosch a Daimler sedí vedle sebe u pracovního stolu

Společnosti Bosch a Daimler oznámily v dubnu 2017 svoji spolupráci v oblasti vysoce automatizovaného řízení a vozidel bez řidiče v městském prostředí. Partneři společně vyvíjejí systém řízení. Pomocí něj by vozidla měla být schopná se plně automatizovaně pohybovat v městském provozu. Cílem je dostat tuto techniku do série počátkem příští dekády. Spolupráce probíhá v aglomeraci Stuttgart a v Silicon Valley. Zaměstnanci obou podniků přitom spolupracují vždy na jedné ploše – takříkajíc vedle sebe u pracovního stolu. To umožňuje rychlou a efektivní výměnu informací nad rámec jedné pracovní oblasti a urychluje rozhodování.

Fotografie: #1375274, #988876

Kontakt pro novináře:

Jörn Ebberg,

Tel.: +49 711 811-26223

Twitter: @joernebberg

Mobility je největší obchodní oblastí Bosch Group. V roce 2022 vygenerovala 60 % provozního obratu ve výši 52,6 miliard eur. Díky tomu je Bosch Group jedním z největších dodavatelů automobilového průmyslu. Mobility sleduje vizi mobility, která je bez nehod, bez emisí a bez stresu, a spojuje odborné znalosti skupiny v oblastech automatizace, elektrifikace a konektivity. Pro zákazníky jsou tak výsledkem integrovaná řešení mobility. Mezi hlavní obchodní oblasti patří: Vstřikovací technika a vedlejší agregáty pro spalovací motory, rozmanitá řešení pro elektrifikaci pohonu, bezpečnostní systémy pro automobily, asistenční systémy a funkce pro automatizované řízení, technika pro uživatelsky přívětivé informační a zábavní systémy a komunikaci přesahující rámec vozidla, servisní koncepty, jakož i technika a služby pro obchod s motorovými vozidly. Bosch přinesl důležité inovace v automobilové technice, například elektronické řízení motoru, stabilizační systém ESP nebo systém přímého vstřikování nafty common rail.

Bosch Group je předním mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. Společnost celosvětově zaměstnává zhruba 421 000 zaměstnanců (stav k 31. 12. 2022). Obrat firmy za rok 2022 dosáhl podle předběžných výsledků hodnoty 88,2 miliard eur. Činnost Bosch Group se dělí do čtyř obchodních oblastí: Mobility, Průmyslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Jako přední společnost v oblasti Internetu věcí, Bosch nabízí inovativní řešení pro chytré domácnosti, chytrá města, propojenou mobilitu a propojený průmysl. Využívá svých znalostí senzorových technologií, softwaru a služeb, také svůj vlastní IoT cloud k tomu, aby zákazníkům nabídnul propojená řešení napříč oblastmi – a to z jediného zdroje. Strategickým cílem skupiny Bosch je usnadnit propojený život pomocí produktů a řešení, které buď obsahují umělou inteligenci (AI), nebo byly vyvinuty či vyrobeny s její pomocí. Bosch zlepšuje kvalitu života na celém světě díky výrobkům a službám, které jsou inovativní a budí nadšení. Stručně řečeno, Bosch vytváří technologie, které jsou „Stvořené pro život“. Bosch Group zahrnuje společnost Robert Bosch GmbH a přibližně 470 dceřiných a regionálních firem ve více než 60 zemích světa. Po započtení prodejních a servisních partnerů pokrývá globální vývojářská, výrobní a obchodní síť společnosti Bosch téměř všechny země. Bosch Group se svými více než 400 pobočkami po celém světě je od roku 2020 uhlíkově neutrální (Scope 1 a 2). V rámci toho byly v roce 2022 kompenzovány zbytkové emise ve výši 0,7 milionu tun CO₂ pomocí uhlíkových kreditů. Scope 1, 2, 3 je vykazováno podle GHG protokolu. Bosch zaměstnává 85 500 pracovníků v oblasti výzkumu a vývoje ve 136 lokalitách po celém světě a zhruba 44 000 softwarových inženýrů.

Více informací na www.bosch.com, www.bosch.cz, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.cz, twitter.com/BoschPress.

Stále hledáte něco?